////////////////////////////
PUBBLICATO IL CD “S’INNU
DE SA NATZIONE FORTZA PARIS!” DI MARIO PUDDU PRESENTAZIONE UFFICIALE
AL CINETEATRO DI SARDARA IL 13 APRILE 2013
////////////////////////////
Un inno nazionale
è solitamente un significativo componimento poetico accompagnato
alla musica; dedicato alla patria e all’esaltazione-rafforzamento
degli ideali identitari nazionali che riflettono storia, cultura, valori
e caratteristiche fondamentali di un popolo. L’inno rappresenta
un alto momento di unità nazionale ed ha la funzione, come e al
pari della bandiera, di stimolare “il senso di identità collettiva
di un popolo” e richiamare l’idea di Nazione. Gli inni vengono
eseguiti nei momenti celebrativi ufficiali e più solenni della
vita collettiva di una Nazione: durante gli incontri tra Capi di Stato
e di Governo; in ricordo dei Caduti a difesa della Nazione; per gemellaggi
tra comunità di diverse Nazioni o in occasione di manifestazioni
sportive internazionali.
Anche per la “mancata” Natzione de Sardigna sono
stati scritti alcuni inni, in diversi e particolari momenti storici, che
rappresentano tutt’ora delle importanti pagine di letteratura e
di idealità (es.: Cunservet Deus su Re!, di Vittorio Angius
e Su patriotu sardu a sos feudatàrios – Barones
sa tirannia dell’ozierese Francesco Ignazio Mannu). Alcuni
anni fa avevamo apprezzato l’originale composizione Pàtria
amada di Benito Saba, opera premiata nell’edizione 2009 dell’Ozieri,
mentre ora si concretizza la pubblicazione in CD della lirica Fortza
Paris! (S’Innu de sa Natzione) di Mario Puddu che ha il “seme”,
oltre l’auspicio, per diventare l’inno di tutti i sardi.
L’opera, che verrà presentata ufficialmente il 13 aprile
2013 al Cineteatro di Sardara, è nata dal sinergico impegno artistico
tra l’autore del testo Mario Puddu e il M° Mariano Garau di
Iglesias, musicista cresciuto sotto la guida del grande Pietro Allori,
che ne ha composto la musica. L’esecuzione musicale è affidata
alla Banda Musicale “Ennio Porrino” di Arbus, diretta dal
M° Giovanni Foddai, mentre per la parte vocale contribuiscono il Coro
di Iglesias, diretto da Mariano Garau, il Coro Polifonico “Città
di Sanluri”, diretto da Antonio Pittau e il Coro Polifonico “San
Sebastiano Martire” di Arbus, diretto da Anna Maria Dessì.
Mario Puddu, nativo di Illorai e residente a San Giovanni Suergiu, è
autore del romanzo Alivertu, della raccolta lirica Pro chi libbera torres
e sias!, del Ditzionàriu de sa limba e de sa cultura sarda
e della Grammàtica de sa limba sarda, tutte opere pubblicate
per l’Editore Condaghes. (08-03-2013)
_______________________________________________________________
S'Innu de sa
Natzione Fortza paris!
Cust'innu bolet èssere
una proposta, unu sèmene betau in sa terra bona chi est su coro
de is Sardos. Coro bonu, eja, e medas bortas fintzes tropu e guvardu puru
cun is istràngios chi nosi dóminant (o chi benint a nosi
salvare!…), e prus de una borta susuncu, arrestigu, e tirriosu puru
cun is Sardos etotu, ma no ca is Sardos no teneus sa capacidade de nos'istimare!
Is Sardos ischeus tènnere sentidos fortes e bonos puru e si pentzaus
male de noso etotu tocat solu a ischire e cumprèndhere poite.
A lígere s'istória de is úrtimos séculos,
unu domíniu chi nudh'àteru si podet nàrrere si no
domíniu nosi at fatu fàere allenamentu a sa disistima tra
noso, a pèrdere fintzes sa fidúcia necessària chi
depeus tènnere in noso etotu, nosi at portau a isperare solu in
chie no est pentzandho a noso si no coment'e terra de afàrios chi
no torrant paris cun is nostos. E is arresurtaos giai si bient puru in
dónnia cosa, de s'economia, a sa demografia, a sa cultura, a su
guvernu: unu pópulu disastrau e sèmpere de prus ispérdiu
emigrau! Agiummai no ischeus mancu chie e ite e ne ue seus, gente cun
is orrodas isgónfias cun pagu e nudha fidúcia e isperàntzia
in noso etotu, chentza entusiasmu perunu po is chistiones nostas: is Sardos
current in medas e si callentant solu si benit calecunu de fora a nosi
pigare che a sèmpere. E noso sigheus a dipèndhere, a prànghere
e a fuire.
Ma in su coro de is Sardos puru podet crèschere, e fàere
totu s'isvilupu necessàriu, su sèmene bonu de s'istima,
de su coràgiu, de s'isperàntzia, po che arresurtare a èssere
gente, unu pópulu, una natzione de gente líbbera e responsàbbile
de su destinu nostu fintzes in custu mundhu fatu a bidha, ca assumancu
sa Sardigna dhue depet èssere po is Sardos.
Sursum
corda! s'iat a pòdere nàrrere pentzandho a comente
seus oe disanimaos e a comente tocat a èssere. E si custu incídiu
e incoragimentu tenet sensu po andhare abbia a su Segnore, Segnore de
sa libbertade e de sa responsabbilidade assoluta, ateretanti ndhe tenet
po èssere gente, po fàere su matessi camminu de sa libbertade
e de sa responsabbilidade, po èssere umanidade in prenu!
Ndhe depeus artziare sa conca e is ogos chi portaus de tropu tempus abbasciaos
po sa bregúngia e is bregúngias e dannos de su domíniu,
castiare in fàcia sa realtade nosta e angena e istare in su mundhu
cun sa matessi dignidade de is àteros pópulos. No est su
"orgoglio" de is cosas chi no podeus contare a bàntidu
(cosas de rimproverare a noso etotu ndhe teneus e mancu pagas), ma s'ànimu,
su coràgiu, úmile, seguru e firmu, de totu sa dignidade
chi teneus e depeus tènnere ca seus noso puru umanidade.
Su sensu de un'innu natzionale est custu de incidare a tènnere
coràgiu, ànimu, isperàntzia, a nosi arreconnòschere
e istimare nos'àteros etotu, a nos'identificare coment'e pópulu
e fàere fortza paris po totu su chi nosi pertocat de diritu e de
dovere, e fintzes coment'e méritu, in terra nosta, ca de seguru
no nosi mancant is capacidades si pagu pagu arrennesceus a s'iscabbúllere
de is illusiones e ingannos de chie nosi bolet dipendhentes po torracontos
chi no funt in su diritu e dovere colletivu de sa natzione sarda.
Cantos innos natzionales?
Is Sardos nosi podeus cunsiderare, oe, nau a sa campidanesa, iscallaus
(de su 1848 e 1861 fusi, confusi, e fintzes profusi po totu su
chi àtere ndhe at bófiu fàere de noso e de sa terra
nosta). Epuru prus de unu at pentzau a un'innu natzionale e assumancu
unos cantu ndhe depo pònnere in contu.
a) Su primu «Hymnu
sardu nationale» est cussu chi at iscritu Vitóriu Angius,
Cunservet Deus su Re!, cantau sa primu borta in Castedhu su 1844.
Si biet chi su cuncetu de natzione e de sardu in sa conca de cust'ómine
no fiant ancora cunfúndhios cun cussos de s'Itàlia (depiant
ancora bènnere is annos de is "guerre d'indipendenza"
po fàere s'istadu Itàlia, e su rullu cumpressore suo po
"fare gl'Italiani" istrecandho s'identidade nosta).
Ma ite àteru si podet cunsiderare cust'innu si no su càntidu
de Sardos istérrios a tapeto po unu rei (e passet ca fiant tempos
de monarchia) istràngiu e pruschetotu atore principale e in prenu
de su domíniu piemontesu chi at disastrau is Sardos de is tempos
de tandho e de apustis? Bastat giai custu Cunservet
Deus su Re! po cumprèndhere ite fut semenandho V. Angius:
s'importante fut a "cunservare" su rei, e is Sardos si podiant
iscallai puru, po issu! Sardos eja, natzione puru, e cantu coragiosos!
(«solu in sa morte cèdere/ soliat su sardu») ma
po serbire is àteros e no po sa dignidade, po su bisóngiu
e libbertade de su pópulu nostu!
Si cunsiderent custos versos po cumprèndhere méngius: «Indica
un adversariu / Et horrenda da su coro / Scoppiat s'ira ipsoro /A unu
tou cinnu, o Re!» e «Comanda su qui piagati / Si bene troppu
duru,/ E nde sias tue seguru / Qui hat a esser factu, o Re!». Chie
est su «adversariu» de is Sardos? Contr'a chie «scoppiat
s'ira» de is Sardos? Nosi dhu narat unu rei istràngiu e colonizadore
de is Sardos! Is Sardos depeus tènnere is nemigos chi decidint
is àteros! E deasi a is Sardos dhos ant arruolaos, coment'e bona
carne da macello, e fatu fàere totu is guerras chi at
tentu de fàere s'Itàlia, de cussas de sa libberatzione sua
a cussas de sa colonizatzione de is africanos: Austríacos, Francesos,
Líbbicos, Abbissinos, Albanesos e àteros. Piemonte e Itàlia
nosi ant fatu fàere su ruolu de "mastini", de
is canes "fedeli, obbedienti", "diavoli rossi",
fintzes "eroi" e "medaglia d'oro" in
gherra bochindho "nemici", ma bonos a nudha e delincuentes,
"banditi", taglionaos puru in logu nostu (si pentzet
solu a s'istória de Samuele Istocchinu de Àrtzana o de Raimundu
Atzeni de Arbus po no cricare totu sa chistione de is "banditi"
sardos).
In sa matessi idea, de tapeto cunfúndhiu cun chie dhue passat apitzu,
est in prenu su prus reghente Dimónios (ca calecuna idea
de fàere custu a innu natzionale no mancat!): si podet solu aciúnghere
chi coment'e classificatzione de is Sardos, e ideale de identificatzione
cun is dimónios, no est mancu malu!…
Pregonta: Is Sardos nosi depeus ancora istèrrere
a tapeto po is istràngios e sighire a fàere sa peus istória
ischifosa chi aus connotu e seus connoschendho? Giai est tempus de dh'acabbare
cust'istória maca, po èssere una bona borta gente cun sa
dignidade de sa gente e fàere un'istória chi tenet sétiu
no solu po noso ma po totu s'umanidade!
b) Un'àteru
testu chi si pentzat de propònnere coment'e innu natzionale est
cussu de F.I. Mannu, Su patriotu sardu a sos feudatàrios,
cumpostu in su trumbullu de sa gherra de is Sardos, cun sa ghia prus connota
de Giommaria Angioy (1795-96), po che bogare su feudalésimu chi
at iscaminau e iscambau sa Sardigna e is Sardos fintzes a tempos chi in
dónnia parte de s'Europa custu sistema económicu, sociale
e políticu fut isparéssiu de séculos ma agguantau
in Sardigna 'gràtzias' a su domíniu piemontesu.
Su patriotu sardu a sos feudatàrios, prus connotu coment'e
Barones sa tirannia, tenet totu un'àtera dignidade de
is chi apo numenau innanti. Tocat de nàrrere chi s'idea de is Sardos
coment'e natzione (e de su sardu coment'e limba natzionale) in cussos
tempos giai dha teniant (sa cunfusione naschet cun s'Itàlia/Regno
d'Italia prus de mesu séculu apustis); ma tocat a nàrrere
puru chi est in is úrtimos barant'annos de s'istória nosta
prus reghente chi si foedhat e creschet s'idea de natzione sarda e de
totu su chi dhi pertocat. De seguru no fut custa s'idea chi portaiat in
conca F.I. Mannu, e ne po s'iscopu nostu at iscritu s'innu, cun totu chi
s'idea de sa Sardigna coment'e colónia de is Piemontesos giai dha
teniat crara (fintzes si no at fatu sa fine de Angioy e ne de medas àteros
Sardos bochios e ingaleraos, ma fatu carriera cun su domíniu).
Cust'innu est in poesia una summa de s'istória de is Sardos,
fata comente si podet fàere in 47 pesadas, e tenet s'iscopu de
mòvere is Sardos po s'iscabbúllere de is barones isfrutadores
parassitas. Ma fintzes cun totu s'arrespetu e aprétziu chi dhi
tocat e dhi depeus (làstima chi sa gente no dhu connoscat, ca dhue
podeus lígere fintzes is peus cosas de s'istória de oe),
no est però testu addatu in peruna manera po èssere un'innu
natzionale.
Intanti, de unu testu deasi longu si acabbat chi si ndhe cantat solu una
parte, in pràtiga si cantant is pesadas 1, 46 e 47.
E ite narat? Provaus a cunsiderare is versos «custa, póbulos
est s'ora», «como chi est su filu ordidu»,
«candho si tenent su bentu» chi si ligent in is pesadas
46 e 47: podent andhare bene in d-una situatzione comente fut cussa de
is bidhas chi a unas a unas si fiant cumenciandho a furriare a is feudatàrios
(e comente s'iat a pòdere nàrrere fintzes de oe). Ma un'innu
natzionale depet fàere una cosa chi andhat bene sèmpere,
ca est ora sèmpere, e no solu como o custa, po s'iscabbúllere
de is abbusos, e si est su bentu tocat a dhu fàere
pesare noso fintzes si no si pesat a solu, e sèmpere tocat a
ordire su filu de sa libbertade e de s'arrexone de is cosas giustas.
Un'innu no podet èssere una cosa chi balet po una pariga de annos.
Ma, mescamente, a chie est foedhandho e ite dhi narat cust'innu? Est foedhandho
a is barones (Procurad'e moderare, barones, sa tirannia!): prus
indiritzu isbagliau no si ndhe podet agatare po un'innu natzionale, fintzes
faendho contu chi is barones puru si podent cunvertire a un'ideale giustu
(ma si podet isperare chi dhu fatzat solu calecunu) o chi oe, mutatis
mutandis, no ischeus mancu prus chie funt is barones, ma giai est
craru ca dhue ndh'at e mancu pagos, e parassitas e aprofitadores che a
sèmpere.
Ma est a su coro bonu, a sa bona volontade, a sa cusciéntzia, a
s'inteligéntzia e cultura civile de totu sa gente chi tocat a foedhare,
no a su portafógliu surdu o a sa piedade de is isfrutadores!
E si provet a pentzare ite bolet nàrrere cussu procurade de
moderare sa tirannia! Duas cosas ambas duas assurdas: 1. unu pópulu
ingenugau pregandho, pregandho is barones!; 2. chi sa tirannia giai andhat
bene: andhat male solu si est tropu, e tandho bastat de si moderare, de
no esagerare!
Sa tirannia, custa puru de cunsiderare mutatis mutandis, andhat
male sèmpere e totu; e si est a pregare depeus méngius pregare
a Deus, no is barones. Comente dhue at un'àtera idea assolutamente
isbagliada: s'ammeletzu (si no, pro vida mia, torrades a pè
in terra!). Unu pópulu si depet iscabbúllere, no meletzare
nudha a neune!
Depeus pentzare bene a su chi is Sardos aus fatu, a propósitu de
domíniu sociale e mescamente istràngiu, ca custu, su domíniu
istràngiu, est su chi at amparau fintzes su domíniu sociale
a is tempos de sa rivolutzione angioina e ancora dh'amparat e pruschetotu
est sa chistione prus manna, sa chistione vera de is Sardos ancora e sèmpere
de prus in is tempos de sa responsabbilidade nosta, oe.
Is versos 7-8 de sa primu pesada narant: e comintzat sa passéntzia
/ in su pópulu a mancare. Custu de cumenciare a mancare sa
passiéntzia, si seus arregistrandho unu fatu naraus de crònaca,
si deasi est, deasi tocat a nàrrere. Ma a dhu pònnere coment'e
testu de un'innu natzionale est abberu cosa chi no istat bene ne in chelu,
ne in terra e mancu in s'iferru! Iat a èssere chi sa passiéntzia
de is Sardos est prus de dughentos annos cumenciandho a bènnere
mancu e dha proponeus po àteros séculos puru? Ite passiéntzia
est istétia e depet sighire a èssere custa de is Sardos?
Iat a pàrrere prus sa passiéntzia de is burricos, o de is
dormios, de is pistadores de abba, chi no sa passiéntzia de s'arrexone
de gente ischidada chi portat conca!
Ca intanti sa chistione de is Sardos arrechedet totu sa passiéntzia
e s'impegnu de una vida, in totu is séculos, ca sèmpere
sa gente depet èssere gente, e no depet èssere sa passiéntzia
de un'aconcada sa die chi perdeus (perdeus!)… sa passiéntzia!
Sa passiéntzia de baliare is peus cosas trotas tocat a dha pèrdere
totu, antzis tocat a no ndhe tènnere nudha, ca su chi serbit sèmpere
e totu intrea est sa passiéntzia de fàere su chi andhat
bene, ca custu arrechedet a donniunu de noso totu intrea e manna sa capacidade
de sighire in calesiògiat tempus de s'istória, est sa passiéntzia
de s'inteligéntzia e méngius capacidades morales, culturales
e políticas po fàere is cosas comente andhant bene o podent
èssere prus giustas.
Pentzo chi solu una dose manna de mandronia mentale nosi potzat cumbínchere
chi Procurad'e moderare faet a dhu propònnere coment'e
innu natzionale.
E tocat fintzes a fàere unu cunsideru. Procurad'e moderare
si cantat a sonu de dillu, de ballu. E chi su ballu pragat a is Sardos
giai est seguru (ndhe sonant a deghinas!). Ma a no si cumprèndhere
si seus cantandho unu motivu sériu (e mancari de una seriedade
prexada, comente depet èssere) o ispassiandhosi in divertera, no
mi paret de gente chi faet cosas in su sériu candho tocat a èssere
sérios, e sa prima seriedade dha depeus tènnere cun noso
etotu.
c) Meda prus dignitosu
e de aprétziu est Pàtria amada de Benito Saba (premiau
in Otzieri su 2009), siat po is cuncetos chi narat e siat ca no est tanti
longu (ma custu puru est de 8 pesadas, prus sa chi iat a dèpere
èssere, creo, s'arretroga). Fatzo solu calecuna osservatzione:
dh'at iscritu in chimbe o ses foedhadas diferentes, cosa chi no giaet
própriu s'idea de unidade de is Sardos, ca est male po noso si
no curreus a nosi cunsiderare Sardos de totu sa Sardigna e de totu sa
limba sarda a su puntu chi dónnia foedhada dha depeus cunsiderare
nosta in prenu, a su puntu chi una calesiògiat foedhada nosi arrapresentat
in prenu!
Coment'e música est cussa etotu de Giovanni Gonella po Cunservet
Deus su Re! de Deus nosi ndhe campet, fintzes si is gustos funt gustos,
e giai faet a ndhe fàere naschire àteros.
S'Innu
Fortza paris!
Intanti, is testos chi apo numenau dhos podeis agatare totu in internèt
e po cussu innoghe pòngio solu su testu de Fortza paris!
Custu est naschiu su 1985 candho dh'iat cumpostu sa música su Maistu
Ennio Camedda e deasi dh'apo pubblicau su 1991 in su libberedhu meu Po
chi líbbera torres e sias!, is poesias de su tzacu, de su
fele, o chi deasi podent pàrrere si no ischeus cumprèndhere
totu su sensu de su chi ligeus.
S'idea de ndhe fàere un'innu natzionale est créschia apustis
a pagu a pagu e una parte de su testu dh'apo cambiada gràtzias
a sa crítiga de Bachis Bandhinu. E in custa versione dh'at iscoberta
giustu giustu un'annu a como su Maistu cumposidore Mariano Garau chi dhi
at cumpostu sa música chi tenet como. E issu etotu si est interessau
no solu a preparare su Coro Polifónicu de Iglésias chi dirigit,
ma a cricare fintzes àteros Coros – su de Arbus de sa Maista
Anna Maria Dessí e cussu de Sedhori de su Maistu Antoni Pittau
– po dha fàere cantare, e at cricau un'àteru Maistu,
su Diretore de sa Bandha musicale de Arbus, Giuanni Foddai, po dhi fàere
adatare sa música po dha sonare sa Bandha. E deosi est como s'Innu
de sa natzione fatu a CD chi giaeus in donu a is invitaos in sa presentada
chi aus a fàere a metade de abrile.
Lasso a totu is chi ligent e intendhent su cunsideru apitzu de su testu
(dónnia foedhu meu iat a èssere de parte), e apitzu de sa
música chi deo aprétzio meda, e méngius puru comente
dha sonat sa Bandha, e aprétzio meda comente dhu cantant is Coros
chi si funt preparaos po dha registrare e fàere su CD.
At a èssere Fortza paris! s'innu natzionale de is Sardos?
Po s'idea de is Autores est unu sèmene de istima e de unidade betau
in sa terra bona de is Sardos, cunvintos chi is Sardos teneus is capacidades
puru de dh'ischire coltivare po giare totu su méngius frutu.
Ma a dónnia modu is Sardos depeus ischire fàere abberu un'isfortzu
mannu po arrennèscere a cantare prexaos cun s'isperàntzia
chi sola tenet sensu, cussa de èssere unu pópulu uniu, cuncordu
ifatu de sa bandhera nosta chi nosi unit e no de sa bandhera istràngia
chi s'ispratzit, si depeus ichire istimare e iscabbúllere de su
domíniu e de unu muntone de males chi naschent de su èssere
unu pópulu e una terra oe in manos angenas, po istare in terra
nosta, e impare a totu is àteros pópulos in su mundhu, coment'e
pópulu líbberu e responsàbbile, cun totu sa dignidade
e is cunditziones económicas e sociales chi dhi pertocant de diritu
e de dovere, ca no si cumprendhet poite is Sardos de oe iaus a dèpere
èssere prus pagu abbistos e balentes de is Sardos de s'antigóriu
chi ant ischípiu fàere una civiltade de grandhe valore (nuràgica
e giudicale), o poite iaus a dèpere èssere prus pagu abbistos
e balentes de àteros pópulos líbberos e in cunditziones
méngius de noso cun totu chi funt prus piticos de su nostu e fortzis
mancu tenent risorsas prus de sa Sardigna.
Is Sardos no depeus prus abbasciare sa conca prenos de avilimentu! Noso
depeus coltivare un'ideale giustu e necessàriu, cambiare ideas
e mescamente cumportamentos po èssere gente!
Mario Puddu
http://www.youtube.com/watch?v=NGKqd65hpPQ
S'Innu
de sa Natzione
|