Erami
illi primi di l’ anni coranta, la miséria la facìa
a moda di patrona in dugna cosa.
Illi familii, ancora in chissi più ricchi, v’érani
li sò probbremi, liati a tanti muttìi.
Babbài Franciscu, un riccu pussidenti di la Gaddhura di supra,
dispunìa di centinaia d’ettari di tarrènu pascolattivu,
bistiammu ‘accinu, capri, pécuri e no pudìani
mancà li polci pà la èndula e pà li pruisti
di casa.
Illi muntigghj, v’àìa buscu a macchja bassa e
alburatura di tanti galitài, undi agattàani di magnà
li capri, ma supratuttu pilmittiani di fà ligna e calboni distinati
ancora chisti a la èndula, sicchè, illu stazzu di “la
Celva”li pruisti pa la casa no pudiani mancà.
La familia di Babbài éra cumposta da la muddhéri,
Matalena e da un fiddholu masciu chi si chjammàa Antoni.
Babbai, àìa un ziracchu pastori chi si chjammàa
Micàli, chi àìa solu a mez’a paru a sangu
e a latti lu bistiamu minutu.
La familia di Micàli éra cumposta da la mudhéri
e dui fiddholi femini chi stagghjani in una caséddha a pedi
in pianu a pocu ghjettu da chissa ch’éra la casa magghjori
di lu stazzu.
La ‘ita illu stazzu, tra alti e bassi andagghja a dananzi.
Li stéddhi, friccuintàani la scòla elementàri,
in unu stazzu a pocu ghjettu, càndu una maistrina sassarésa
a caàddhu d’una calarina bàia, una olta a la chita,
andagghìa a fa li lizioni, chi cunsintiani a mal’appena
d’inmparà a punì la filma e a ligghj calche riga.
Candu si ‘ulìa intrà in viddha, li mezi di traspoltu,
érani limitati a lu càadhu, calche asinu e pà
li traspolti, lu carrulu a boi.
Lu paési di Tempiu, éra unu di li più manni di
la Gaddhura e s’incuntràa a pocu ‘jettu; dugna
tantu tuccàa di ‘isittallu pà una chistioni di
pruisti e di midicini.
Antoni, àìa un fisicu asciuttu, ben postu, pili niéddhu
e occhj chjari, àìa appena cumpritu li chindic’anni
càndu s’éra innammuratu di Malgarita, la fiddhola
più manna di Micàli; la stéddha chi àìa
la mattess’etai, no pudendi risistì a chiss’attinzioni
e a chissi attrazioni imposti da la nattùra, sintendisi calculata
abbastanza, currispundìa a li prattési d’Antoni.
Dugna dì, da sèndi ‘agghjanéddhi, andagghjani
a scòla insembi, palchì friccuintàani la scòla
di lu licceu, piddhàani lu trenu chi filmàa in una cantunéra
accultu a lu stazzu, candu ‘inìa da Sassari e andagghjani
finz’a Tempiu.
Dugna scampiàta di tempu, éra bona pa stassinni accultu
e insembi.
Li dui cioani, cilcàani pà lu più di no fassi
idé da li manni; di lu sò rappoltu, ni sapìa
calche cosa sòlu la suréddha di Malgarita chi éra
dui anni più minori e àìa ghjuràtu a la
suréddha magghjori di no dì mai nuddha a li manni.
Candu turràani da scòla e facìa tempu bonu, li
so isciuti érani in ghjru pà li tanchi, insembi a alti
stéddhi di lu ‘icinatu, chena allalgassi abbeddhu da
lu stazzu.
Di brànu, accapitàani papanzòlu, ziri di lattaréddha,
sparàu, a tempu sòiu accapitàani cuccarumméddhi,
prugnòla, multa, insomma tutti chissi frutti chi la nattura
dagghja.
Lu tempu, passàa lestru e, li cioani, data la so ètai,
si sintiani attratti da alti sintimenti più folti chi mamma
nattura pruppunia.
Micàli, vinisi a sapé di l’andazzu tra li dui
stéddhi palchì chiss’isciuti puntuali e friccuenti
no pudiani passà inosselvati; dizzidisi cussì di faidhanni
cu la muddhéri, ma no riscisini illu momentu di piddhà
cabu di la sittuazioni.
La cosa andési a dananzi pà abbeddhu tempu chena chi
babbài Franciscu e la muddhéri sinn’avvidéssini.
Micàli e Catalina, in sustanza érani puru cuntenti chi
li stéddhi si pudéssini una dì cuiuà,
ma lu probbrema éra chissu di dilla a babbài, no sapìani
commu l’arìani présa in chissa casa, no aèndi
mai àutu tempu ne modu di fanni cuntrastu.
Catalina, pà la cunfidenzia chi v’éra tra mamma
e fiddhòla, una dì chjammési a Malgarita, chi
vulìa sapé calche cosa di più e di éru,
innantu a chissa faccenda.
Malgarita, in un primma momentu, divintési ruia in cara come
un ciuddhòni, nichendi dugna cosa, ma poi, zidìsi a
l’insistenzia di la mamma e attrughési tuttu.
Una dì, illu stazu di “ la Celva”, passési
un vindiolu di cianfrusaglia, pultàa a vindì padéddhi,
truddhi, cuccjari e tutti chiss’ugghetti chi silviani in una
casa.
Stési invitàtu da babbài a intrà in casa
soia ancòra pà vidé siddhu àìa
calche cosa chi li pudéssia intarissà, pà cantu
fussia un pocu avaru e mal’a spindì un soldu.
Candu li ‘indiòli passàani illi stazzi, vinìani
sempri invitati a filmassi a gustà o a cinà a sigunda
di l’ora ch’éra e, in chiss’occasioni, sinn’appruvittàa
a dummandà nuttizi di lu chi cubinàa ill’alti
cussogghj, li ‘indiòli a volti fendi li liccarissi, raccuntàani
tutti chissi pettegolugghjni chi accapitàani rimbalzendi da
una bucca a l’alta e, lu più di li òlti li cosi
viniani raccuntati cu l’annatta di la coda.
Comm’éra lu sò dottu, lu ‘indiolu, no sapèndisi
fa li fatti soi, riffirisi a babbài di la boci ch’éra
ghjrendi a rigualdu di l’unnammurugnu di lu fiddholu Antoni,
cun Malgarita.
(B.Franciscu)
-”Ghjesùmmaria! ma è véru sarà o
faula sei dicendi? Mira chi siddh’è faula ti la focciu
pacà cara “ disi babbài
(Vindiolu) -“babbài
Francì, no mi scupiéti cu li ciòani, e vi dicu
puru cà mi l’à ditta!...... Mi l’à
ditta Filumena la bruttiaìa, dici chi dugna dì, li dui
ciòani, àndani insembi a la bruttéa a rittirà
la spésa!
(B Franciscu) -Bà bà…., e ghjà c’entra
calche cosa chissu….manch’è si sarà véru
! ripplichèsi babbài Franciscu - comuncue sia, tu cilca
di sapénni di più, ma no t’invintà fàuli
comu sei dottu!......-
(vindiolu ) Vidaréti Babbà chi candu tolgu vi saparagghju
dì di più.
Si ni pisési
e da poi d’aé salutatu sinn’andési…
-A vidécci Babbà….
-A vidécci sani..rispundisi Babbài Franciscu .
Passési ancòra un bèddhu pocu di tempu, innanzi
chi lu ‘indiòlu turréssia in visìtta a
chissu stazzu. Babbài Franciscu, missu innantu a l’unvispu
cilcàa d’avvilguà a contu sòiu a vidé
siddhu vi pudìa esse veramenti calche cosa tra li dui cioani
e cussì, ni faiddési cu la muddéri.
Iddha, divintési tinta di pulvara, candu sapisi chi Antoni
éra innammurendi cun Malgarita, no si pudìa balià
chi lu fiddholu appaltinenti a una ‘inìa di ghjenti ricca,
(sigund’iddha) si piddhéssia pà muddhéri
la fiddhòla dun ziraccu pastori poaru.
Arìa prattésu cun tuttu lu sò macchinu, una femina
ricca a la pari di lu fiddholu.
E pinsà chi mancu iddha, siddhu s’éra figghjulata
bè illu spegghju, àrìa àutu bedd’è
pocu di dì; Matalena Sacchetta, ghjà no éra isciuta
da la casa di lu Re cand’èra andata a spusassi cun Babbài
Franciscu, ghjà battìa; ancor’iddha éra
poara in canna, chi no pultàa mancu mutandi in cambiu palchì
no n’àìa mancu in dossu càndu si piddhési
cun Babbai Franciscu.
Babbài Franciscu una beddha dì, si punisi in viagghju
cun Micàli, andèndi a Sassari in càrrulu, pà
pultà un garrigu di calbòni; cilchési di piddhà
a linga lu ziraccu, a vidé siddhu sapìa calche cosa
a rigualdu di li dui fiddholi.
(B Franciscu)-Ma
Micà? e li stéddhi tòi, chi contu àni?
Cuiuendi si saranni?abà so guasi in etai?>
(Micàli)
-Miréti babbài Franciscu, di cèltu no vi socu
dì nuddha, ma a Voi pà lu rispettu chi v’è,
no possu trattavi ingannu…. Agghju saputu chi Antoni ‘ostru
fiddholu pari chi sia infattu a mè fiddhola Malgarita, la cosa
pari chi sia andendi a innanzi da abbeddhu tempu….. l’àranni
a sapé iddhi….sidd’è véru e ghjà
sarann’a’rrangià.>
(B Franciscu) - No Micàli, no è cussì pà
nuddha, sarèmu li manni a arrangià la cosa, comunque
sìa ni faiddharèmu càndu sarà lu momentu,
intantu vularìa intindé li stéddhi cosa ni dicini
e cosa ni diciarà mè muddhéri, iddha è
ghjlosa fracica di lu fiddholu>
(Micàli)
-Ghjà anda bè! Iddhu, chi no s’aspittàa
chissa dummanda da babbài Franciscu, si filmési sustu
e no buchési alenu in tuttu lu ‘jagghju.
Ma mancu babbài s’éra filmàtu bè
pa nuddha da chissa cunfelma di Micàli, chi tantu ghjà
sapìa comu la pinsàa la muddhéri.
Candu turrésini da Sassari, tutt’e dui, infulmésini
li sò muddhéri di la cuntrastàta fatta in viagghju
e, natturalmenti fusini infulmati puru li fiddholi.
Micàli e Catalina si disperésini pinsendi a lu pegghju,
palchì no sapìani comu l’àrìani
présa in casa di babbai, timiani chi fussini sfrattàti
da lu stazzu; e a undi sariani andati? Lu tempu, pultési cunsiddhu.
Babbai Francischu candu ni faiddési cu la muddhéri,
li tucchési di dalli una tazza d’èa chi a momenti
li ‘inisi lu svinimèntu, iddha propriu no éra
pà nuddha cuntènta di chissu còiu .
Li dui omini manni, arriésini a cuntrastanni a cuattr’occhj,
Babbai Franciscu, bast’è punì fini a chista cosa,
spunzigunatu da la muddhéri, pruppunisi chi a la scadenzia
di lu cuntrattu in dì di Santu Gjuanni, Micàli e la
familia lassessini lu stazzu.
Proppiu comu si timmiani Micàli e la muddhéri.
Micàli, sicc’è pistu pà chissa téula
chi l’éra falàta in cabu, dizzidisi di dummandà
cunsiddhu e agghjutu a préti Nicola, chi no solu éra
lu parracu di la cussogghja, ma éra puru un fratili e cumpari
di babbài Franciscu.
Préti Nicola ascultendi a Micàli e pinsendi a lu dì
fà, stringhjendisi la maragna e grattendisi la balba, rispundisi
assigurendi l’interventu soiu chi, senz’altu babbài
l’àrìa dàtu ascùltu.
Pruppunisi cussì a Micàli, di mandacci a Malgarita a
Sassari a sighì li studi e pà l’allogghju cunsiddàa
di rivvolgissi a Suor Mercede, chi éra una parènti di
familia; Suor Mercede, éra la supperiora d’un istitutu
datu contu da suori, undi piddhàani a drummi solu femini.
Anzi, disi préti Nicola, -siddhu mi turréti cabu lestru,
la chita ch’entra agghju d’andà proppiu a Sassari,
e ni faéddharagghju éu mattessi a suor Mercede, Tu Micàli
intantu faéddhani in casa e cilca di svultà la stéddha,
da poi cun babbài ghjà m’arrangiu éu.>.
Micàli,
paria chi àissia ‘intu a lu totocalciu e, accittési
cun piacéri la prupposta di Préti Nicola, basta e cunghjlà
chissa dizzisioni di babbài Franciscu, cussì turrési
a casa soia in un bòlu.
Infulmàti li familiari, a dananzi a chissa sittuazioni, no
pudisini che accittà la prupposta, solu Malgarita, no éra
abbeddhu cuntenta, ma da femina manna chi ghjà éra,
cumprindendi la situazioni maccari a mala gana si disi d’accoldu.
A cosa fatta, ni stési infulmàtu babbài e la
muddhéri, iddha si fési la cruci middhi olti ringraziendi
lu Signori pà chissa chi sigund’iddha éra una
grazia.
Antoni, invecci, no la piddhési bè pà nuddha.
Malgarita, da poi di calche mesi andési a Sassari e, maccari
cun tumanti saccriffizzi sòi e di la familia, friccuintàa
cun régula l’universitai.
Antoni, di piena soia no pudendisi balià chissa sittuazioni,
si rittirési comprettamenti da li studi, si rittirési
da chissa ch’éra la so ‘ita abbittuali, da lu stazzu
no iscìa piu, no friccuitàa più mancu la familia
di Micàli.
In cori sòiu, Malgarita no l’àìa sminticata;
pà cilcà d’addulcì la pèna, una
dì, scrisi una littara a lu Distrettu militari, dummandendi
siddhu v’éra la pussibbilitai d’arruolassi in calche
alma.
L’unica pussibbilitài li stési offèlta
illa marina, cussì da poi di una chita, si prisintési
illa capitaneria di La Maddalena, undi intindìa prisintà
la dummanda d’arruolamentu illa scòla sottufficiali.
Turrendi a casa, infulmési lu babbu e la mamma di chissa ch’èra
la dizzisioni présa, la chjammata a la scòla dia istà
da chì a pochi mési.
Matalena, no si sarìa mai aspittata una cosa di chissa manéra,
iscisi dritta a arruli e a dissàntani, sbattulendi dugna cosa
chi incuntràa, parìa isciuta fora di cabu.
Babbài più folti di timparamèntu, no assigundési
pà nuddha la muddhéri, cilcàa di calmalla, infundu
infundu dicìa, s’éra crièndi una pusizioni
pà rindissi indippendenti da la famiglia; ma iddha no ammittìa
rasgioni.
Préti Nicola, infulmàtu di la faccenda, intilvinisi
ancora pà turrà a la rasgioni a Matalena e, a l’occhj
di la ghjenti, parìa chi vi fussia risciutu.
Antoni da poi di una dicina di dì, andési a Sassari
a lu Distrettu milittari pà punì in régula la
dummanda.
N’appruvittési, sempri cu l’agghjutu di préti
Nicola, chi mandési un telegramma a suor Mercede, dummandendili
lu piacéri di lassà intrà Antoni ill’istitutu,
a salutà a Malgarita.
Suor Mercede si dési dispunibbili ma, l’ammunisi, chi
li manni no dìani sapé nuddha di chissa isìtta.
Li dui cioani, in chissa isìtta, stésini insembi guasi
dui ori, cuntrastésini di tuttu lu chi li sintimenti sòi
li dittàani, cèltu no éra una sittuazioni di
fanni piacéri.
Si prummittisini a paru amori eternu, tantu una dì o l’alta
sintìàni chi calche cosa sarìa puru cambiàta.
Si salutésini da poi d’aé sfruttatu dugn’ultimu
istantu a istà insembi, Antoni, rassegnatu a chissa dispidìta,
dìa fà ghjettu da lu centru di Sassari a iscicci a pédi
illa stazioni, undi dìa piddhà lu trenu pà turrà
in Gaddhùra.
L’arruolamentu, stési in La Spezia, l’unica cosa
chi Matalena àìa gradìtu di chissa sittuazioni
–
(matalena) alumancu
si no mi lu godu éu a mè fiddholu, no si lu godarà
mancu Malgarita>
dicìa
sempri cu l’arroganza e l’invidia soia, cuntrastendi cun
babbài.
Antoni, a mala gana soia, innanzi di paltì, àìa
dummandàtu sòlu una cosa a babbài, chi fussia
dismissa l’idea di bucacci a Micàli da lu stazzu, la
familia, no àìa nisciuna culpa di lu ch’éra
suzzéssu.
Babbài, cussì l’accuntintési. La ‘ita,
illu stazzu sighìa, maccari cu una celta tristùra.
L’idea di bucacci a Micali e la familia, stési posta
a banda, ancòra palchì préti Nicola cussì
àìa prattésu e, no solu Antoni; babbài,
no pudìa fa a mancu d’accuntintallu, ancòra siddhu
li rappolti, cun Micàli, no érani più li mattessi.
Passési pocu più d’un annu, Antoni a cumpréra
di lu corsu, àìa présu lu gradu di sergenti e
stési assignàtu a la navi scola “Palinuro”,
chi àìà la residenzia illa Maddalena.
La icinanza a casa, li silvìa pà sfruttà calche
ciurràta di liccenza di pudé passà cu la familia,
ma candu chistu avvinìa, Antoni, a momenti stagghja più
in casa di Micàli che in casa sòia.
L’amori chi àìa pà Malgarita, lu pultàa
a vulé bè puru la so familia.
La ‘ita, alumancu ill’apparenzia sighìsi in pàci
ancòra pa un’altu pagghju d’anni. Matalena, chi
illu sò cori àìa imbugnàtu tant’odiu
e vilenu, s’ammalési e a nuddha silvisini l’attinzioni
e li curi di li duttori di l’ospedali civili di Sassari, undi
passési abbèddhu tempu riccoverata.
In tuttu lu tempu di lu riccovèru, riciìa dugna dì
la isitta di Malgarita e di suor Mercede.
La chita innanzi di Pasca d’abbrili, murisi pa un mali chena
rimédiu.
Malgarita, insembi a suor Mercede stésini prisènti da
lu primma momèntu illa cambara multuària, punendisi
a dispusizioni pà tuttu lu chi pudìani fà.
In chissu tempu di friccuenzia ill’istitutu Malgarita, pà
l’amori chi sintìa pà Antoni, àìa
paldunàtu a Matalena, maccàri chena sminticà
lu chi àìa passàtu.
Aìa prummissu a iddha mattèssi chi da poi di la laurea,
àrìa présu lu ottu di lu ‘élu, no
s’aspittàa nuddha di meddhu da chissa chi pudìa
esse in chissi momenti la so ‘ita.
Babbài, era guasi ghjuntu a l’ottantina, abà sincuntràa
solu in chissa casa manna, ricca di dugna cosa, ma poara di lu chi
più li silvìa in chissu momentu.
Catalina, la muddhéri di Micàli, l’accudìa
e lu dagghja contu di dugna manéra, chena falli pisà
nuddha di tuttu lu ch’éra suzzéssu.
Antoni, intantu da poi di la molti di la mamma, cilcàa di friccuintà
di più la casa, pà no lassà troppu a la sòla
lu babbu, chi oramai éra invicchjàtu e pruàtu
ancora da la dispidita di la muddéri.
La cosa abbèddhu a la longa no pudìa andà e Antoni,
no àisi altu di sciuarà si no che congedassi da la marina
e turrassinni a la ‘ita di lu stazzu.
Malgarita intantu, s’éra laureata e éra a probba
a piddha li òtti, chiss’espirienzia passàta in
mezu a li suori, éra oramai divintata pàr iddha l’unica
spiranza di la so ‘ita.
Innanzi di trasfirissi a Cagliari in cunventu, turrési pà
passà li festi di Natali a la casa di lu stazzu.
Si trattinisi pà più d’un mési.
L’occasioni di idéssi più spessu cu Antoni, chi
mai éra statu sminticàtu chiddhu sintimentu d’amori
chi l’àìa tenta liata ill’anni di la so
ciuintura, turrési a sciutà lu ‘ecchju sintimentu.
La sittuazioni illa “celva” éra oramai cambiàta,
pà vìa di la ‘icchjèsa di Babbài
e pa vìa di la molti di Matalena.
In una di chissi passizàti a darétu a li sébbi,
accapitendi prugnòla insembi a Antoni, Malgarita si pugnisi
malamenti, filmési graida e, cussì, a bona o a mala
gana tucchési abbandunà la prummissa di li otti.
L’amori chi tra iddhi, no s’éra mai iscioltu, li
pultési a cuiuassi e punì familia, pà lu piacéri
di tutti. Lu primma fiddhuléddhu chi vinisi a nascì,
fruttu d’un amori sinzéru, stési pisàtu
proppiu a babbài Franciscu.
Malgarita, piddhési la sò pusizioni in chissa ch’éra
divintàta abà la casa sòia, babbài campési
guasi a cent’anni, dàtu contu cun middhi rigualdi, proppiu
da chissa fiddhòla d’un ziraccu.
Malgarita àìa paldunatu dugna cosa pà via di
chiss’amori tantu mannu chi àìa pà Antoni.
Illa ita è
Déu chi disponi e, nisciunu vi po’ nuddha, chi nienti
poni fà celti passoni, palchì l’amori, è
amori no è ciuddha.
2 classificato premio Agghju conti gaddhuresi e cossi 2015
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