(in
sassaresu)
Chisthu è un cuntaddu naddu umbè di tèmpu fa,
candu la ziddai era ancóra paesi e si ciamàba Thathari.
No si fabiddàba nemmàncu sassarésu; ma fèmmu
finta chi èmmu. Sigumènti allóra pa assintàlli
in casa no v'erani né terèvisioni né cumpiùteri,
li pizzìnni, pa pudéssi dibagà giuggabani a “ossi”,
o a “mamma”, chi era poi la matèssi cosa. No vi
vurìani assài carabàtturi, basthàbani
l'óssi di barracòccu bè labaddi: lu più
mannu di l'ossi, la mamma, s'arrumbàba a un muru e li più
minori, li “figlióri “, vinìani ischùtti
da luntanu còntr'a èdda; vinzìa ca pai primmu
ridiscìa a isthrampannìra in terra.
Una dì, mentri zincu o sei pizzinnòtti ivirìddi
erani pa abbandunà lu gióggu acchì dabbói
d'óri una mamma rimanìa sempri fèimma undi l'abìani
cullucàdda, unu d'eddi, Cosimu, s'avvizinèsi pa cumprindìnni
lu mutibu e, piglièndira fra li mani: «Vinìddi
a vidé tutti» zicchirriési a li cumpagni. «Chisth'óssu
ha una mancia in panza chi pari una faccia.» E li cumpagni:
«Dai, no fa l'isgiàbiddu, ajò chi zi n'andèmmu.»
Ed eddu a eddi: «Chi mi n'esciani l'ócci si chistha no
è una faccia! »
Tutti s'avvizinésini a vidé. «E' véru,
è propiu una faccia...» fési unu «...Ca
sarà?» E un althru, «Pai me è un mórthu...»
Puru Cosimu vurisi di' la sóia: «Pai me è una
faccia di maccu.»
Larenzu, lu nibóddi di lu priòri don Anselmo e chi aiallu
ni sabìa, sintinziési: «Chistha è la faccia
di Santu Firmano...Avvéru avvéru!» «Mai
intésu. E ca è chisthu Santu Firmano?» abìa
dummandaddu unu di la greffa. E Larenzu: «Lu prutittòri
di l'óssi, no?» «Ma vai, cuggùmmaru...»
fési un althru chi ni sabìa più di lu parènti
di lu préddi «...Santu Firmano pruteggi l'óssi
di li cristhiani, no l'óssi di barracòccu.» Larenzu
no la vurìa dà vinta. «E vabbè, allóra
sarà unu chi mancàrri prutéggi a noi di lu patiu.»
«Sì sì...A noi... E finiminnìra!»
«Ah, no lu sai chi dugna santu pruteggi chissu chi li piazi?
Pa di': Sant'Antòni, l'althru ma parò, no è l'amparadòri
di tutti l'animàri?» Calchunu ischumìnzaba a buriàssi.
«Animàri sarai tu!» «Bè, ni vurìmmu
sabé di più? Andèmmu a fabiddanni cu me' ziu
chi ni sa assai mégliu di noi. No pai nudda è prèddi!»
E s'avviésini ad acciappà don Anselmo. Chisth'ulthimu,
ch'intuìsi subiddu l'affari e chi no aisittàba althru
acchì abìa bisògnu di dinà a finì
la gesgia: «Sì sì!» cuinfimmési cun
tonu esageraddu «Me' nibóddi ha propiu rasgiòni...Chistha
faccia è d'un santu chi no è ancóra santu; ma
ni lu fèmmu subiddu. Anda bè? Oremus. In nomine Domini...»
Fattu cussì lu santu, e pósthu l'óssu di lu barracòccu
ni lu tabernàccuru, la dumenigga fattu abìa fattu una
prèdigga di l'althru mòndu.
«Fraddèddi, surèddi e figlióri mei: v'aggiu
d'annunzià un miragguru chi z'ha dunaddu nóstru Signòri
assèndi noi bòni cristhiani...» e tinèndi
l'óssu cun dui diddi, «Cosa vi pari chisthu? Voi dizareddi:
“è un óssu di barracòccu.” E sia
cussì, ma... In chisth'óssu v'è ritrattu un santu.
Voi mi dummandaréddi: “E ca era?” Era un bònòmmu,
timuraddu di Deu, chi no fazìa mari a una moscha e fazìa
piniddènzia ischudèndisi a còipi di fuèttu
a fianchi dugna nótti. Accóllu chi abìa una muglièri
mara chi l'angariàba da manzanu a séra. Sigumènti
no so' tutti che Giobbe, una fèa dì dési un ciaffòttu
a chissa isthrèa. Pintùddu, prighèsi lu Signori
chi li dèssia una punizioni. Prighèsi cussì tantu
chi fusi accuntintàddu...E chissu brazzu...di chissa manu...di
chissu ciaffu, ni li caggési in terra. Da allóra eddu
vibési ringrazièndi pa la grazia rizzibìdda,
finu a la mórthi sóia. Dabbói lu chi v'aggiu
dittu in cunfidènzia, abarìsthiaddi voi lu curaggiu
di vuré cuniscì l'innòmmu di lu santu? Ah, chi
bedda faccia abéddi! Vi piazi lu ciaramèddu, no è
véru? Ma la leggi di la privacy no vi dizi nudda? Accò,
no fèmmura assai lònga e accuntintèmmuzi di lu
ritrattu chi v'è in chisthu santu óssu. Vi diggu sóru
chi di miragguri ni fazi umbè, cun l'auguriu chi ni fòzzia
tanti inògghi. Lu primmu sia chissu di finìnni chisthu
ca...chistha gésgia. Ni lu frattèmpu punìddi
manu a li busciàccari.»
Poi z'era isciddu in pruzzissiòni cun l'óssu di barracòccu
sòbra un cuscinu ruiu, cun tutti fattu: lu sindaggu e la giunta,
la prisidènti di la prubìnzia e una fira di gintória
chi no dazìa abbàsthu. A punt'a sera già si fabiddaba
di miragguri. Unu chi passaba affaccu a l'óssu santu sabèsi,
pa un prudigiu, chi li zincu figlióri fatti in casa no erani
li sói, massimu unu ch'era facci niéddu. Subiddu prighèsi
l'ossu santu chi ni li fazìssia caggì li còrri.
Lu cuntàddu no zi dizi si fusi accuntintàddu. Li fèmmini,
cun d'un zéru in manu, raccuntabani di li grazi rizzibìddi.
«Me' mariddu bibìa e m'ischudìa. Abà bìbi
ancóra ma no m'ischùdi più.» e un'althra:
«Invèci me mariddu m'ischudi sempri ma no bizi più,
grazia a Déu.»
E tutti a fassi un selfie umpari a l'ossu, e a punì un “mi
piazi ” ni lu fòndu di li padéddi affumàddi
di caibòni. A la Panini d'allóra, chissa chi fazìa
li frigurini, don Anselmo abìa urdhinàddu duimiriazincuzèntu
santini di l'ossu e una voltha binidìtti, l'abìa vindùddi
a tutti li parròcchiani, raccumandèndi di punì
l'immaginètti innantappàri a cassisìa duròri
di cassisìasi fatta abéssiani 'i lu cóipu. Lu
priòri matèssi raccuntaba chi pa zèrthi sói
marànni n'abìa cabàddu azzóra: «Megliu
e più di lu viagra!» attisthàba cun appagamentu.
Ischàndaru? Nisciuna marabìglia, acchì allóra
li préddi erani un pòggu libarìschi. Abà
no, no è più di cussì, no più...A cantu
ni sòggu eu. E sempri a cantu sòggu, no v'è più
tratta di l'ossu di li miragguri chì ni lu tempu si n'è
pèssa la mimória...Oppuru...e ca lu sa, chisth'isthória
pudarìsthia assé fruttu di li mé ivariòni,
visthu chi l'eddai méa è la chi è.
Premio “Rosilde Bertolotti” 2015 - Sezione Prosa- 2°
classificato
(traduzione in lingua italiana.)
LA
LEGGENDA DEL SANTO NOCCIOLO DELL'ALBICOCCA
Questa è una leggenda nata tanto tempo fa, quando la città
era ancora paese e si chiamava Thathari. Non si parlava nemmeno il
sassarese; ma facciamo finta di sì. Poichè allora per
tenerli buoni in casa non c'erano né televisori né computer,
i ragazzi, per potersi svagare, giocavano a “ossi”, o
a “mamma”, che poi era la stessa cosa. Non ci volevano
molte carabattole, bastavano i noccioli di albicocca ben lavati: il
più grande degli ossi, la mamma, si appoggiava ad un muro e
i più piccoli, i “figli”, venivano lanciati da
lontano contro di essa; vinceva chi per primo riusciva a rovesciarla
in terra.
Un giorno, mentre cinque o sei ragazzotti avviliti stavano per abbandonare
il gioco poiché dopo ore una mamma restava immobile dov'era
stata sistemata, uno di loro, Cosimo, si avvicinò per comprenderne
il motivo e, prendendola fra le mani: «Venite tutti a vedere»
gridò verso i compagni, «Quest'osso ha una macchia in
pancia che sembra una faccia.» E i compagni: «Ma vai,
non fare lo stupido, dai che ce ne andiamo.» E lui ad essi:
«Che me n'escano gli occhi se questa non è una faccia!»Tutti
si avvicinarono per vedere.
«E' vero, è proprio una faccia...» fece uno «
...Chi sarà?» E un altro, «Per me è un morto...»
Anche Cosimo volle dire la sua: «Per me è la faccia di
uno scemo.»
Lorenzo, il nipote del canonico don Anselmo e dunque ne sapeva, sentenziò:
«Questa è la faccia di San Firmano...Ma veramente!»
«Mai sentito. E chi è questo san Firmano?» aveva
chiesto uno della compagnia. «Il protettore degli ossi, no?»
«Ma vai, citrullo...» fece un altro che ne sapeva più
del parente del prete: «San Firmano protegge le ossa dei cristiani,
non gli ossi delle albicocche.» Lorenzo non voleva darla vinta.
«E vabbè, allora sarà uno che magari protegge
noi del cortile.» «Sì sì...protegge noi...E
finiscimela! » «Ah, non lo sai che ogni santo protegge
quello che gli piace? Per dire: Sant'Antonio, l'altro però,
non è il protettore di tutti gli animali?» Qualcuno incominciava
a infastidirsi. « Animale sarai tu!» « Be', ne vogliamo
sapere di più? Andiamo a parlarne con mio zio che ne sa molto
più di noi. Non per niente è prete!» E si avviarono
ad incontrare don Anselmo. Quest'ultimo, che intuì subito l'affare
e che non aspettava altro perché aveva bisogno di danaro per
ultimare la chiesa: «Sì sì!» Confermò
con un tono smisurato. «Mio nipote ha proprio ragione...Questa
faccia è di un santo che non è ancora santo; ma lo facciamo
subito. Va bene? Oremus. In nomine Domini...»
Fatto così il santo, e sistemato l'osso dell'albicocca nel
tabernacolo, la domenica successiva aveva fatto una predica dell'altro
mondo.
«Fratelli, sorelle e figli miei: vi devo annunciare un miracolo
che ci ha donato nostro Signore, essendo noi buoni cristiani...»
e tenendo l'osso con due dita, «Cosa vi sembra questo? Voi direte:
“è un osso di albicocca ”. E così sia, ma...In
quest'osso c'è il ritratto di un santo. Voi mi chiederete:
“E chi era? ” Era un bonuomo, timorato di Dio, che non
faceva male a una mosca e faceva penitenza dandosi colpi di frusta
ai fianchi ogni notte. Però aveva una moglie cattiva che l'angariava
da mattina a sera. Poichè non tutti sono come Giobbe, un brutto
giorno diede uno schiaffone a quella strega. Pentito, pregò
il Signore affinchè gli desse una punizione. Pregò così
tanto che fu accontentato...E quel braccio...di quella mano...di quello
schiaffo, gli cadde in terra. Da allora lui visse ringraziando per
la grazia ricevuta, fino alla sua morte. Dopo quanto vi ho raccontato
in confidenza, avreste voi il coraggio di voler conoscere il nome
del santo? Ah, che faccia tosta avete! Vi piace spettegolare, non
è vero? Ma la legge sulla privacy non vi dice nulla? Suvvia,
non la facciamo troppo lunga e accontentatiamoci del ritratto che
c'è in questo santo osso. Vi dico soltanto che di miracoli
ne fa assai, con l'augurio che ne faccia tanti qui. Il primo sia quello
di ultimare questo ca...questa chiesa. Nel frattempo mettete mano
ai portafogli.»
Poi era andato in processione con il nocciolo di albicocca sopra un
cuscino rosso, con tutti appresso: il sindaco e la giunta, la presidente
della provincia e una sterminata fila di gente. Verso sera già
si parlava di miracoli. Un tale che passava vicino all'osso santo
ebbe a sapere, per un prodigio, che i cinque figli nati in casa non
erano i suoi, soprattutto quello con la faccia scura; subito pregò
l'osso santo affinchè gli cadessero le corna. La leggenda non
ci narra se fu accontentato. Le donne, con un cero in mano, raccontavano
delle grazie ricevute. «Mio marito beveva e mi picchiava. Ora
beve ancora ma non mi picchia più.» E un'altra: «Invece
mio marito mi picchia sempre ma non beve più, ringraziando
Dio.» E tutti a farsi un selfie insieme all'osso, e a mettere
un “mi piace” nel fondo delle pentole annerite dal carbone.
Alla Panini di allora, quella che stampava le figurine, don Anselmo
aveva ordinato duemilacinquecento santini dell'osso, e una volta benedetti
li aveva venduti a tutti i parrocchiani raccomandando di mettere le
immaginette su qualunque dolore e di qualsiasi causa avessero nel
corpo. Lo stesso priore raccontava che per certi suoi malanni ne aveva
cavato piedi: «Meglio e più del viagra!» Attestava
con appagamento. Scandalo? Nessuna meraviglia, poiché allora
i preti erano un poco libertini. Adesso no, non è più
così, non più... A quanto ne so io. E sempre a quanto
so, non c'è più traccia del nocciolo dei miracoli perché
col tempo se n'è perso il ricordo...Oppure...chi lo sa, questa
storia potrebbe essere frutto dei miei svarioni, visto che l'età
mia è quella ch'è.
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