In sa mesania
de Sardigna, serràda a Oriente dae su monte Taccallài
e in ue morit sole dae su monte Dolovèrre be fit sa badde de
Funtana Manna. In sas campuras bassas, s’orzu e su trigu ingranian,
dande a sos abitadores de cussu logu mares brundos de ispigas chi
si zirain in incunzas de pane e de gosu.
In sas trempas de sos duos montes, sas cannas de cannonau e sindidanu,
si pesain artas e birdes a su chelu, mudande Taccallài e Dolovèrre
chin d-una leste de pampinos nuscosos.
In sas chimas de sos montes, ue sas predas non permittian nen binzas
nen laore, sos pastores aian fattu sos cuiles e sas mandras, ue sas
crapas recuian pustis de sa runda issoro in chirca de chessa, lidone,
aliderru, e fozigheddas moddes de rù e de teti chi daian su
latte prus saporidu de tottu cussas zuras.
A mesu trettu de Funtana manna be fit sa bidda de Nuraghe Arvu, ue
bivian ditzosos
sos abitadores suos chi aian bundassia de trigu, de binu e de casu
chi bendian peri a sas
atteras biddas propeànas.
Non s’ischit cando nen comente, una nue iscura e menettosa aiat
carrarzadu s’ortale birde de Funtana Manna zirandelu in logu
de patimentu.
Sos pastores aian lassadu sos cuiles in abbandonu, sos massajos no
arain prus sa terra e sos binzateris non faghian prus binu. Casu,
pane e binu benian come dae atterue.
Sa zente de Nuraghe Arvu pariat comente chi esseret irraighinada.
Non poniat afficcu a nudda e nudda pariat chi aeret prus valore.
In d-una de custa familias perdidas in sa vida, fit naschidu Juanneddu
chi, però, aende babbu e mamma chi creian d'essere modernos,
benia jamadu Jonny.
Juanneddu-Jonny, fit fizu de sos tempos suos ...
Sa mamma e su babbu s’aian partidu su cumone e donniunu biviat
in domo sua chin D’una cumpanza e unu cumpanzu nou. Su poveru
Juanneddu beniat tramudadu dae s’unu logu a s’àtteru
comente chi esseret unu de sos tantos ozettos chi sa moda de sos tempos
noos aiat impostu a sos abitadores de Nuraghe Arvu, inue sentidos
comente istima, orgogliu, dinnidade, benian cattigados a soddu su
corfu ...
Juanneddu non narait nudda ma non be resessiat a atzettare custa realidade
in ue sos fizos parian prus che àtteru fastizos. Imbetzes de
andare a iscola, Juanneddu, unu bellu manzanu, chin sa bussedda in
coddos fit antiadu a sas trempas abbandonadas de Taccallài,
in artu, sempere prus in artu intas a cando fit arribadu a su cuile
in ue su Mannoi aiat campadu chin dinnidade sa familia sua de deghe
fizos.
Su cuile fit abbandonadu. Juanneddu si fit setzidu sonniande chi carchi
cosa falaret dae chelu o bessiret dae fundu ‘e terra. Su pitzinnu
non fit chircande unu siddadu de oro, ne unu telefoneddu o una “playstation”;
si fit istadu cuntentadu de un’abratzu forte e amorosu de sa
mamma e de su babbu.
In s’attera
banda de Funtana Manna, Juanneddu aiat bidu un'isteddu ruju e lugorosu
chi pariat accurtziandesi accurtziandesi chin d-una lestresa mai bista
mancu in sos cartones de sos super eroes chi babbu e mamma li faghian
bidere cando lu cherian fagher istare mutzu e bonu.
S’isteddu, lestru che unu coete, fit coladu chin d-una mùida
fine in sa chima prus arta de Taccallài, aiat fattu s’inghiru
e si fit setzidu che ae de lugore a pagos metros dae ue fit Juanneddu.
Non fit un’ae, non fit unu "discu volante" pariat
prus a prestu un’ispada lughente manna cantu un’elefante.
In sa ‘entre de s’animale de lughe s’aiat apertu
una janna e b’aiat bessidu una criaturedda arta unu pramu e
mesu, chi assimizait meda a unu lepore grogu e biaittu chin
fruncu porchinu e manos d’erittu. Sa criatura non pariat una
jana, ne un’ispiritu ‘e sa terra e nemancu unu martzianu.
S’istranzittu aiat porridu a Juanneddu unu tziullette e fit
isparidu in sa ‘entre de s’ispada lughente chi fit torrada
a essere unu de sos tantos isteddos de su chelu. Su lepore grogu e
biaittu no aiat nadu nudda, eppuru in conca de su pitzinnu ballain
sas paraulas: “Custu est s’ozettu chi ti servit, custu
est s’ozettu chi ti servit...”.
Torradu a bidda, Juanneddu no aiat contadu a nemos de sa tugada sua.
Sa mamma, affainada che a sempere non si fit abizada de nudda. Serradu
in s’aposenteddu suu, su pitzinnu istudiait dae donnia banda
su tziullette, proait a lu toccare, ma nudda ... Tando, pessande chi
be cherreret prus alinu, aiat suladu chin tottu su coro e, un’arcu
‘e chelu ‘e
milli colores aiat alluttu sas arturas de Nuraghe Arvu. S’arcu
‘e chelu però, iscoitzait che coa mutza de tilichetta,
atzottande su chelu e sa terra; a donnia irfoettada, una truma manna
de colores si perdian in sas aeras iscuras.
“No est custu! ... No est custu! ...”, aiat nadu tra issu
Juanneddu, torrandeche a prumones s’aera de su tziullette; sa
notte fit torrada pàsida che a prima. Su Pitzinnu no aiat cumpresu
si su tziullette fit unu traste mazicu o digitale, ma carchi cosa
de ispantosu fit de siguru.
Torrat a sulare e sos isteddos si ponen a ballare inghirande intundu
a sa luna che ammacchiados. Un’attera sulada e sas vitturas
de Nuraghe Arvu si ziran tottu in puddas biancas chi sos meres chircain
debadas de tzappare. Tando fit toccadu a sas paraulas chi andain dae
s’una ‘ucca a s’àttera e dae uriga in uriga
contande a tottu sos secretos de tottu.
A sa ‘e chimbe ‘ortas, sas domos de Nuraghe Arvu si fin
ziradas in mattas de tiria chi punghian chene piedade sos abitadores
issoro, sos televisores si fin fattos colovros chi catzain fogu e
telefoneddos e ipad si fin zirados in tuturreris chi mossian sos malabenturados
meres. “Mancu custu” aiat nadu Juanneddu, torrandeche
s’aera a inue fit bessida.
Sa ‘e ses bortas sos rellozos aia n cumentzadu a zirare a s’imbesse,
arveschende a su sero e iscurigande a manzanu. Arvores e erva, pesain
sas raighinas a s’aera e sas chimas a fundu ‘e terra.
“Nono... nono... nono ... “, aiat nadu Juanneddu cumentzande
a dubitare chi su tziullette poderet servire a carchi cosa de bonu.
In cussu mementu
fit intrada sa mamma e l’aiat ghettadu pagas boghes ca che fit
tardu e depiat solu dromire. Su pitzinnu, chin sa cara illughidada
dae un’idea apenas naschida aiat torradu a sulare chin potessia
e chin coro.
Derettu, sa mamma de Juanneddu, comente chi carchi cosa l’aeret
puntu su coro, fit torrada a su computer inue fit chattande paraulas
a su ‘entu e ch’aiat mortu su traste comente a cando si
che morit su fogu chi est pigandesi su logu. Tando fit torrada a s’aposentu
de Juanneddu e aiat abratzadu e basadu su pipiu comente no aiat mai
fattu. In su propiu mementu su telefono aiat toccadu: fit su babbu
chi intendiat su bisonzu de allegare chin su fizu e de li narrere
cantu li cheriat bene.
S’incras, Juanneddu, alligru che pasca ch’aiat ghettadu
su tziullette a su riu narande:
“Bae tziullette intas a mare
torra gosu a istrinare
a donnia fizu minore
chi bivend’est in dolore ...”.
Dae sa die, in Nuraghe Arvu sa vida at unu saniette prus bonu, sa
terra at torradu a dare sos fruttos suos e sos trastes digitales,
impare chin atteros benes de sos tempos noales, benin imperados solu
su tanti pertzisu ...
Mentzione
Ispeciale setzione Contados XXXII
Premiu Logudoro 2013
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