…No l’isposo, mal’apat
s’atobiada chi l’aia! Pro gasi mi fuo in Continente, o
prus allargu puru, in Zermania, o in America; e non torro prus; a
betzesa, chissai!
Promitu non nde l’apo
mai, de l’isposare, solu l’apo semper naradu chi li tenia
istima e chi mi piaghiat a istare cun issa; àtera cosa mai.
Curpa mea at a esser si como est prinza manna! Dovere sou a dare atentu;
liu apo semper amentadu chi si depiat fagher bene su contu, de mese
e de dies. A mie, aite mi chircat, como?
Pro narrer sa ‘e
beras, a m’aggradare m’aggradat puru, Rosa, ca est bella,
àbbile, bona massaja, abbista in donzi cosa; però…
Su ch’at fatu cun mie l’at aer fatu mencari cun ater puru,
ite nd’isco deo? Una pitzinna de 22 annos, belledda che a issa,
non si che l'iscrancat chene atobiare su sou; e amicos che nd'at tentu,
ca l'aian bogada a isposa puru, mencari chi non mi nd'apat atrogadu,
cando liu apo lumenadu.
Est alligra, carissiosa, aggradat a totus; chissai cantos l'an aer
affurriada, dae cando teniat sèighi annos, bene fata e bene
tirada cumente est! No, non mi l'aconco a mi la incarrigare totu vida;
dia istare semper cun s'ànimu pigadu , pessande non siat andada
cun unu o cun s'àteru, e deo mi cherjo in paghe, e si intro
a tzilleri depo andare a cara aberta, non cua cua, ogros a terra.
E ite amus a esser, sete
o oto meses, chi amus comitzadu a nos bider a fura? Mancu un'annu!
E dae sa prima die l'apo avèrtida chi no esseret naradu nudda
a niune, mancu in domo sua. Ma sa zente, ja s'ischit, impresse est
chi non faghet, a iscobiare su chi non tocat! Carchi isentu chi nos
at bidu a chistione duas bortas, at bogadu deretu sa oghe, e sa cosa
est andada a innantis. E a narrer chi nos bidiamus solu in Sivilio,
inue tenen s'ortigheddu chi issa andaiat a abbare, a dies barias!
Unu passu dae su cuile meu; deo faghia un'inghirieddu e arribbaia
a unu montigheddu sarente a una mata de chessa e duos cherchizones;
nemos nos podiat bider, istichidos in cue, tra su nodu e sa mata.
E belle gasi , bidu nos an, cheret narrer; fide non bi nd'at.
A irmentigare sa durcura
de cussos atòbios, no l'apo a irmentigare mai; solu sos ùrtimos
cheria a no amentare, ca dae tando finas sonnu, intro e note, non
nd'apo gheladu meda. A mi narrer chi diat esser prinza de duos meses,
e chi no ischiat su 'e fagher, e chi diat esser menzus a incrarire
deretu sa coja, m'est faladu unu raju! Cumente, a incrarire sa coja?
Ma unu, si est afideadu a si cojuare, no l'at a bider issu cando,
e a chie si picare, su prus!?
Prantu tando, e chi menzus morta chi no a burditu a pala, e puru menethande
frade meu non nd'isco ite, totu! Deo non timo a nemos, e si su frade
mi chircat, m'agatat puru; o no apo a esser bonu, a li mantenner su
canterzu ? Si non che a issu nd'apo a aer bidu e controbadu !
Zua Maria est barrosu, e meda, ma deo no lu timo etotu, e sa sorre
non mi la so mancu picande, ca no mi cumandat issu.
Balentiosu e istocathu , si segat ma non pìnnicat. Una borta,
jogande a sa murra, belle brigados, ca s'aiat cuau su puntu cun sos
pòddighes aperinde chene aperrer, un'imbolicosu . Ma si che
dat cun mie, no isco cument'andat. Pro su chi li connosco deo, depo
dare atentu, ca cussu est capassu chi mi bochit sas erbeghes s'ùrtima
una . Si faghet cussu però, tando connoschet a mie, ca est
abberu chi no abbarrat bivu.
Non s'at a aconcare a fagher dirbetu, no!
At a esser menzus a mover
deretu, custas dies etotu. Mi pigo sos inditos, duos soddos in buzaca
e ando a chircare cosa de amicos istranzos chi sun triballande in
Colonia, e àteras bortas m'an naradu si cherio a mover cun
issos. Si non mi biden, inoghe, podet dare chi sa cosa s'infritet,
e su fizu si lu pesat a sa sola, in famìlia etotu; no at a
esser mancu sa prima, no...
........................
...M'ochido, e gasi morimus
ambos, deo e sa criatura!
S'oro furriadu in carbone, sa cuntentesa in tristura e disisperu,
sos disizos in dirgràssia.
Ma ite si crediat, chi fiat a sighire gasi, totu sa vida? Si puru
no esseret costadu su dannu, gasi non podiamus istare, ca donzi cosa
tenet un'acabbu. Belle un'annu semper bidèndenos a fura, timende
non nos che esseret bidu àtera zente, azumai chene torrare
mancu su saludu atobiàndenos in su caminu, pro sa timoria chi
calicunu esseret tentu ite narrer.
E como su dannu, prinza in tres meses.
E mama mischina, belle morta de su dispiaghere, unu manzanu intregu
apunzàndesi e amutande, a teju fatu.
Timende mi lu fia, dae
sa die chi amus comitzadu a nos chistionare, deo abbande e issu tentande
sa roba. Pariat unu jogu de nudda, prima brullandeddu e tando chistionande
de abberu, de bellesa e de istima, de cumente diemus esser fatos unu
pro s'àteru, e chi unu basu non contaiat mancu pecadu.
Tando basos prus de unu, e carinnos, e totu s’àteru,
semper dande atentu chi niunu nos esseret ghetadu ogru, pro no l'ischire
sa zente, chi no ischit si no a narrer male. Ite depia fagher? Donzi
borta, chi non li pigaiat sonnu, pensande a mie e disizande a mi torrare
a bider, chi cumente a mie non nde diat aer connotu mai in totu sa
vida, e chi non podiat istare atesu, e chi depiamus istare semper
paris, e àteras cosas.
Est abberu, lumenande de coja semper at naradu chi, pro cussu, tempus
bi nd'aiat, chi como non fit pensande a cussu, chi nde diemus chistionare
àteras bortas e chi non bi nd'aiat presse. Ma si nat chi mi
cheriat unu bene de morrer, si cheriat a istare semper cun mie, ite
fiat, a s'antzeddinu ? Una die o àtera sa cosa depiat benner
a cumprimentu, non b'esserende istrobbu perunu.
A dare atentu daiamus atentu,
issu cante a mie, ma meda nde cheret! De cussa linna an fatu sos santos,
est unu nudda, totus l'ischin. E tando ite, non si depiat fagher nudda
prima de benner a domo mia a mi dimandare? Àteros tempos; isposos
a fura, fit a abbarrare solu a chistioninzu? Mancu Zobbe, gasi!
Como, capitande su chi est capitadu, ite fit de istare galu faghende
furrieddos? A essire in craru e a pessare a fagher sa coja prima de
naschire su fizu, in gràssia de Deus. Ite fiat s'istrobbu?
Chi no, chi issu non fiat galu prontu, chi pessu de cojare issu non
nd'aiat e su pitzinnedu a mi lu mantenner, chi bi nd'aiat menzus de
mie, afizadas chene maridu. Macu! Ma a l'ischit it'est a pesare unu
burdu? A frigonza de totus ?
Su chi mi timo est chi non costet dannu! Zua Maria est isteuladu ,
meda nde cheret chi li fatat brulla mala. A l'imprinzare sa sorre
e a non l'isposare, est un'ofesa chi non si che colat gasi, cumente
un'infustura de abba; e comitzande, non s'ischit cumente benit a finire!
Su chi at naradu eris, m'at postu in pessamentu, chi li ochiat su
bestiamene, o nessi s'ebba, si no a issu.
No, prima de costare dannu ja l'isco deo su 'e fagher: m'ochido a
manu mea, e gasi nemos tenet ite narrer, sa frigonza no essit a campu
e donzi cosa s'assentat. Ite bi ponzo a mi che imbolare dae sa bentana
prus arta? Mancu l’intendo !...
…………………………
…Tantu non che li
colat gasi, si non ponet in mente! Issu l’at imprinzada a Rosa,
e issu si la collit; e si l’isposat a mala gana, mencari chi
nde l’abbasset sas barras, ca si nono mi connoschet bene.
Non nde cherjo frigonza in domo mea, ca s’onore de sa famìlia
non mi lu brutat issu, no! L’aggradaiat sorre mea? E tando si
la cojat, pejus pro issu chi no at dadu atentu. Ca ja s’ischit
cumente est in bidda: si la faghes bene non ti narat nudda nemos,
ma si faghes s’irbàlliu, tando lu depes acontzare. No
lu lassas s’àidu apertu!
Mama mea morinde dae su
dispiaghere, cussu no lu poto bajulare abberu!
E su chi s’at collidu dae tzia Mundica? Si l’aia intesa
deo l’aia aggorgostada, cussas paràulas lias aia torradas
in corpus, prima de ch’essire a foras. A corazu, a narrer chi
issa non d’ischiat de chie fit sa criatura chi diat naschire,
chi su ch’at fatu cun Antoni sa pitzinna lu podiar fagher o
l’aiat fatu cun ater puru! Tando chi Antoni fit mannu e si cumandaiat
issu etotu e chi issa non lu podiat obbrigare a nudda. E mama, dae
su fele, belle belle non che podiat ghirare a domo, andande chene
andare, in sa carrela!
Tempus meda non nde li
doe; si intro de istanote non mandat s’imposta chi tocat, tando
faghimus de abberu; tando la picamus in malas, sa cosa. O bestiàmene
o ebba, pro comitzare, ca binza non nd’at. E a pustis bidimus
si si pessat, e dat borta , ca ja l’at a cumprender chi cussa
est s’avertèssia, e chi non finit in cue si non cambiat
pessu. Non s’at a bortare contras a mie, no! Chi che siet macu
finas a cussu puntu, non bi creo, ca ja l’ischit chi so bonu
a mi chircare su meu, e chi nd’apo atobiadu si non che a issu
, zente mala.
S’ebba, at a esser su menzus! Est una ebba de balia, e issu
la tratat che una pessone, de cantu li piaghet. Ja si nde bantat pacu,
de cuss’ebba! Cras a pusti mesudie, cando issu si dromit in
su pinnetu e l’iscapat a pascher in su cunzadu de Bèriles,
in cue lia depo isarchilare e lassare in terra, chi si l’ochidat
issu; gasi li picat su sapore, chi si nde lingat sos pòddighes!
E non timo mancu sa zustìssia, non timo. Distimonzos no apo
a agatare?! Gompare Zusepe e tzia Frantzisca, chi sun inoghe acante,
no an a esser bonos a narrer chi m’an bidu in domo, a cuss’ora?
Essinde dae domo, cando che brinco in sa Funtana, colande oros oros
de su caminu, non mi bidet ànima biva, si doe atentu; sos de
sa zustìssia a cuss’ora in ziru non bi sun. Intro de
mes’ora o baranta minutos, sa cosa ch’est fata e deretu
ando a tzilleri, chi mi bidan totus. Issu jai l’ischit, chi
so deo, e sa bidda gasitotu; ma pro sa zustìssia, si b’at
distimonzos mi bocan lìberu, ca est gasi…
………………….
“Frades meos, oe Deus Sennore diat esser cuntentu ca sa bidda
intrea est in crèsia pro interrare unu mortu, ma no est gasi;
est atristadu, ca oe non semus solu interrande unu mortu, semus pranghende
una morte, una dirgràssia chi nos at corfidu a totus, s’ùrtimu
unu.
Cando Deus at dadu sa cundenna a Adamu e a Eva, aiat postu in contu
puru custu, lassande sa libertade de sa mente e de sa manu a su cristianu;
e Cainu at dadu a bider deretu chi sa pessone arribbat a totue. Deus
pessaiat chi imparande e isperimentande su cristianu podiat andare
solu a innantis, non borthe at bidu chi est capassu fintzas a torrare
insecus, e bi l’at provadu in sa pedde sua etotu, in sa Rughe
Santa.
Janteris unu frade nostru che l’at picadu sa vida a un’àteru
frade, at fatu su chi Deus solu podiat fagher.
A Zua Maria l’an mortu in tzilleri, in mesu de zente e de amicos,
in su logu de s’allegria e de su pasu, e sa morte l’at
connota. Mutidu a lùmene tentu, at bidu in cara su mortore,
intzechidu de su fele; e l’at bidu puru sas lampiadas de fogu
in sos ogros, prima de nde bider un’àtera lampiada, istupande
dae sa canna nighedda de su fusile, cun noe perdigones currende a
sa petorra.
Unu riu de sàmbene in terra e sa cara irbiancada, marcande
sa morte sua, deretu. At aer tentu solu su tempus de pedire perdonu
a Deus, e de perdonare a su mortore, e de sentire sos de domo sua.
Antoni puru jughiat sa cara irbiancada, cumente chi su sàmbene
che l’esseret fuidu aterue.
Su dimòniu s’est ghetadu a issu, cando s’at bidu
s’ebba isarchilada, e issu etotu l’at acabbada. In cue
su sàmbene sou at lassadu sa conca e su coro, e che l’est
andau a sos ogros e a sas manos. Dae tando non fit prus issu, cussu
chi at ispicadu su fusile, chi est andadu a passu lestru a bidda,
chi est intradu a tzilleri abboghinande e deretu isparande tèteru,
a ogros irbabarriados, biancu che sa tela, tremèndesi solu.
Su dimòniu, non
fit Antoni. Su dimòniu l’aiat jai mortu, a Antoni, ca
l’aiat mortu s’ànima, su coro, sa mente; solu de
ogros e de manos l’at lassadu bivu, pro fagher s’errore.
Antoni che fit mortu, e solu Deus poderosu li podet abbivare s’ànima.
Su corpus no isco. Andande a bandidare est suzetu a totu, su chi l’arribbat
si collit. Nessi su tempus de pessare a su ch’at fatu, de pedire
perdonu a Deus, de si presentare a sa zustìsia, de pacare su
dèpidu a sa leze, e de acontzare s’iscontzu, nessi cussu
tempus Deus liu lasset, e precamus pro cussu.
Rosa sa morte la jughet
in coro, ma in sinu jughet puru sa bida, una criatura chi depet naschire.
Sa fèmina est dèbile cante a s’òmine, e
a irballiare non cheret imparu. Zesugristu a Madalena l’at samunadu
sos pedes, narande chi a chie si pentit de s’irbàlliu
ch’at fatu li tenet istima cante a unu santu.
Su disizu de si fagher una famìlia est unu cumandu de Deus,
e a essire dae s’àndela zusta, meda nde cheret! Como
su dovere est a li dare sa menzus naschimenta a sa criatura, isetande
a li dare puru unu babbu, si Deus cheret e ascurtat sas pregadorias
nostras.
E tando frades meos, chi
sa morte si fatat bida, chi pro unu chi si nd’andat unu nou
nd’arribbet, chi a s’iscontzu lu bincat s’acontzu,
chi arribet a sa cumprimenta una famìlia noa; ca li ruet gasi
e su mortu puru si nd’at a acuntentare, in costadu ‘e
Deus.
Custu li pedimus a Deus
Sennore, a cuncòrdia, totu paris”.
3° premio S.
Maria de Mesu Mundu - Samugheo 2009 |