Insaras fiat tempus de carestia e mancai fessint abituaus a sa poberesa,
sa genti de Simieri no arrenesciat tirai a innantis. Sa terra pustis
mesis chene unu stiddiu di aqua si fiat siccàt, in su sartu
su lori chi fiat cumenzendi a cresci cun s’umidu de sa notti,
luegus fiat stetiu abbruxau chene ‘e piedadi, de unu soli chene
coru chi hiat turrau totu su birdi chi issu ammostàt. Totu
su logu a ingiriu de sa bidda dì po dì pigàt
una bisura de tristura, faendisì sempiri prus siccau e grogu.
Su famini fiat giai mussiendi sa brenti a cristianus i a bestias chi
andanta sbanda sbanda in is bias de cussa pobera bidda, o in is terras
asciuttas in circa de scruffi unu pagu di erba. Medas circanta de
tirai a innantis cun su pagu chi sa terra ancora donàt cun
bona volontadi, ma de su cardu molentinu puru e di ateras erbas arestis,
no ‘ndi fiat abbarrau mancu s’arrastu, i a bell’abbellu
totu fiat sparessendi; de cuguzzula o de gicoria mancu a ‘nci
penzai, figureusì de is fruttus de matas chi ancora fiant strantaxias.
Po finas sa carruba fiat sparessendi e i cussa chi arruiàt
a terra no duràt meda, in pagus diis no s’indi biiat
prus manc’una e mancai fessit pigàt de su bremi, fra
bestias e cristianus no ‘sciu chini siat arribau prima, po ‘nd’
arregolliri cussu fruttu bonu e saboriu.
Aici fiant is cosas in su tempus de custu contu, candu Para Bissenti
de Sisali fiat beniu a fai missa in sa cresia de Is Angelus a Simieri,
po sa festa de S. Pedru. Issu accabàt sa çerimonia hiat
scaresciu is crais de sacrariu de Deus in sagrestia, e fiat stetiu
po cussu chi is ladronis ‘nd’hiant furau unu calixi de
oru cun perdas preziosas, e su prattixeddu piticu, (Pisside) cussu
puru de oru. Ma su dannu prus mannu a intendi a predi Gaetanu, fiat
stetiu cussu de ‘nc’hai fuliau e lassau in terra, is particulas
cunsagradas, cussu fiat stetiu su sacrilegiu prus mannu fattu de is
ladronis. Predi Gaetanu sa fura dd’hiat scoberta a s’in
cras, candu chizzi chizzi hiat abertu sa cresia po fai sa primu missa.
Issu no si fiat acatàu luegus poita fiat andau in derettura
in sagrestia a si bistiri is paramentus e candu prontu fiat arribendi
a s’altari, po pagu no poniat su pei asuba de is particolas
spainadas in terra.
Immaginai su spantu prima e s’assichidu pustis chi hiat pigau
predi Gaetanu biendi una cosa aici de primu mengianu, mai dd’hiat’essiri
penzau de biri su corpus de Gesus fuliau in terra. Disisperau si fiat
ingenugau arresendi e prangendi, no hiat toccau nudda finas a candu
passau s’assichidu, hiat ‘zerriau su sagrestanu chi fiat
ancora in sagrestia: ”Peppinu,…Peppinu! Beni a innoi,..
curri, ohi mamma mia su dannu chi hant fattu!”
Peppinu fiat curtu luegus penzendi a su malu; “ depit’hessiri
beniu gana mala a predi Gaetanu”, penzàt, ma candu hiat
biu is particulas in terra, issu puru ingenugau si fiat postu arresai
cumoviu. Predi Gaetanu no boliat perdi tempus e dd’hiat ghettau
unu ‘zerriu narendi: curri.., curri…a sonai sa campana
a tocc’’e fogu, e ‘zerria genti! Fai benni sa genti!”
mancai zoppi zoppi po s’edadi avanzada, Peppinu fiat curtu a
tirai sa funi po arrepiccai cun totu is forzas chi ddi bessiant, in
pagu ora su sonu a scaviu ‘nd’hiat scidau totu sa bidda,
sa genti avolotada curriàt a prazz’’e cresia, preguntendisì
cun spantu ita podiat hessiri suççediu. Luegus sa cresia
si fiat prena, predi Gaetanu no faiat accostai a nemus accanta de
s’altari, si fiat postu in su gradinu prus artu e de inguni
hiat donau sa sceda a totus: “Bieis ita hant fattu nottesta,
sunt brintaus a furai in sa domu de Deus, hiat sentenziau, i ancora…hant
fattu su peccau prus mannu, disagrendi a Nostu Signori e po custu
hant’essiri cundannaus.”
Sa sceda de su chi fiat suççediu in Simieri, hiat curtu
de pressi arribendi a is biddas de accanta, e in d’unu grei
fiat arribàt finas a Casteddu, aundi si fiat spantau finzas
s’Obispu mannu cun totu sa curia e is religiosus accanta. “Toccàt
a fai una scuminiga pubblica, hiat sentenziau chene duda s’Obispu
in Casteddu, poi tocchendisì sa punta de sa barba casi penzamentosu
hiat acciuntu: si.... no ‘nc’est atera cosa de fai che
una scumuniga maggiori, movei e partei luegus.” hiat ordianu
a is predis presentis. Custus si fiant castiaus a pari e approntau
cuaddus e sattafossu , fiant partius cun aterus predis de is biddas
accanta. In s’interim a Simieri, predi Gaetanu chi conosciat
beni is arregulas de sa cresia po custas occasionis, hiat cumandau
a Peppinu: “Appronta sa cresia a luttu strintu po sa çerimonia
de sa scuminiga, cras arribant is predis maggioris de Casteddu.”
Sa çerimonia depiat hessiri fatta su prus a prestu chene perdi
tempus, e Peppinu hiat cuncordau unu catafalcu in mesu in mesu de
sa cresia, cun is candelobrus prus mannus postus a is quattru partis
e is candelas nieddas prontas po hessiri allutas, infinis hiat postu
velus e telonis (cussus puru nieddus) po carraxai su chi pariat unu
monumentu de campusantu. Is santus chi fiant in is nicchias ddus hiat
cobertus comenti e chi fessit tempus de caresima, ponendi asuba a
dogniunu unu velu de colori viola, totu fiat stetiu approntau po sa
çerimonia.
A s’in cras sa genti fiat approillàt de bon’ora
po agattai postu, su prus fiant feminas cun sciallu nieddu in conca,
aintru de sa cresia prena comenti fiat no s’intendiat una musca
bolendi, totus fiant citius e in timoria arresanta a boxi bascia casi
a ‘scusi, su toccu de allamai chi faiat sa campanedda de is
mortus, poniat un axiu timorosu a totus is presentis. De suncunas
si fiat abertu su portali e su viceobispu de Casteddu cun predi Gaetanu
a su costau, fiat brintau sighiu de aterus dexi predis, totus fiant
bistius a nieddu cun d’una candela (niedda cussa puru) alluta
in manus, cantendi a canzonedda hiant cumenzau is litanias de sa scuminiga
maggiori:
Is iscuminigaus autoris de su delittu, siant maladittus de Deus! -
Aici siat!
Arrespundiat in coru sa genti.
Is iscuminigaus ladronis, siant maladittus de sa Mamma sua Santissima!
- Aici siat!
Is scuminigaus ladronis siant maladittus de totu is Angelus e i Santus
! – Aici siat!
Siant orfunus is fillus insoru e viudas is mulleris! - Aici siat!
Is iscuminigaus bandint pedendu su pani de genna in genna e no ‘nd’agatint!
- Aici siat! Is iscuminigaus andint a tira tira po pediri sa lemusina
e siant malitrataus! - Aici siat!
De pizzus de sa trona aundi fiat arziau su prus becciu de is predis,
issu puru sentenziada cun boxi firma e fueddus grais chi pariant arruendi
comenti a sa dì de su giudiziu:
Calint asuba insoru totus is liagas, chi Deus hiat mandau a s‘Egittu!
- Aici siat!
Calint asuba insoru is maledizionis de Sodoma e Gomorra! - Aici siat!
Calint linguas de fogu e siant ingurtius de sa terra, che a Datam
e Abiron! - Aici siat!
Calint asuba insoru disgrazias, i arruinas mannas ddus portint a s’inferru!
- Aici siat!
Is “Aici siat” de sa genti chi arrespundiat marcanta sa
crescìna posta in claru de is toccus de sa campanedda, e donanta
unu sensu grai de timoria e tristura a totu su logu.
A s’acabu de sa çerimonia, sa candela chi dogna predi
teniat in is manus, fiat stetia studàt in su laccu de s’aqua
benditta, mentras is doxi predis totus in pari sempiri a canzonedda
narànt: “ Chi s’ hiant cundannaus is peccadoris
ladronis, a entrai a s’inferru po sempiri, i a no biri prus,
sa luxi de Deus” in custa manera si fiat serràt sa çerimonia
po arreparai a su sacrilegiu chi fiat stetiu fattu in sa cresia de
Is Angelus, sa genti a conca incrubàt i a coru tristu, ‘nci
fait bessia a bell’ abbellu.
Pustis unu pagu de tempus, pariàt chi totu fessit scaresciu,
sa vida in Simieri fiat torràt comenti a sa de dogna dì,
ma sa carestia tiràt a longu, nudda faiat penzai chi fessit
po spacciai, tant’est chi sa genti penzàt cun arrexioni
chi cussa fessit sa pena chi sa comunidadi depiat scontai, po curpa
de chini hiat cumittiu su sacrilegiu in cresia.
Comenti si ‘scidi, in tempus de carestia puru, dogna mali no
benit a solu, i aici a su famini si fiant acciuntas is maladias, in
medas no ‘nci dda faiant po sa debilesa, pruschettotu pipius
e beccius moriant e no solu po famini, prus de unu fiat stetiu agatau
mortu cun mancias a colori ‘e binu in su corpus e luegus si
fiat pensau a sa morti niedda, (pesti bubbonica) aterus moriant po
dissenteria datu chi s’aqua puru in s’arriu no calàt
comenti a prima e sa chi fait firma in is piscinas fiat cumenzendi
a si pubesci.
In medas giai penzanta de s’ind’andai de cussu logu chi
pariat maladittu, e bendendi su pagu chi teniant s’ind’
andant foras in circa de bona sorti, aici is poberus fiant sempiri
prus poberus i a chini teniat dinai fiat sempiri prus arricu, comporendi
po pagus arrialis terras e benis de chini disisperau si fuiat.
Finas a candu una disgrazia, hiat torrau a pillu su chi fiat suççediu
in tempus passau.
Juan fiat unu de cussus chi in Simieri staiat beni, teniat una sa
sienda manna cun terras e bestiamini grussu (bois e baccas), ma sa
genti asutt’’e boxi naràt chi su beni no fessit
totu fruttu de su traballu suu. In bidda curriat boxi chi pustis sa
fura in cresia, is viaggius a campidanu de Juan fessint aumentaus
e dogna borta torràt carrigu de mercanzias, bistuariu de velludu,
telas de linu, camisas a colletu e de cussas ricamadas, tot’
arroba fini chi pagus si podiant permittiri. Sa gelosia e sa nomenada
pagu bella, hiat fattu de Juan un omini sempiri prus solu e pagu craculau
de is amigus, chi bogànt scusas po no hessiri bius cun issu,
nemus aggradessiat is cumbidus chi no mancàt de fai in dogna
occasioni, po cussu Juan fiat arrutu in s’annuggiu , i a bell’abbellu
fiat passau de sa tristura a su binu. Fiat suççediu
totu de pressi in cussa notti de S. Larentu; Juan no s’intendiat
beni e si fiat arrimau prus a prestu de comenti fait sempiri. Hiat
passau una giornata de is peus de sa vida sua, su papingiu chi intendiat
in corpus no ddi lassàt asseliu, hiat passau una dì
scraffendisì casi a sanguini e vetti a su mericeddu pariàt
chi fessit asseliendisì, po cussu cansau , si fiat arritirau
po si corcai prima de s’ora. Fiat arrenesciu a dormiri ma po
pagu ora, mancai a issu dd’hessit partu meda de prus, su papingiu
ddi fiat torrau prus forti e po biri ita ddi fiat beniu in is cambas
e in sa brenti, hiat circau de allui luxi, ma siat poita fiat stontonau
de su binu, o po su scraffingiu chi teniat, issu no s’arregordàt
innui fiant is candelas, finas a candu ddi fiat passau in conca de
‘nd’hessiri allogau un ‘arrogu aintru de una pingiadedda
de terra posta in su stauli. Dd’hiat afferràt de mala
manera a su puntu chi ‘ndi fiat arruta a terra e si fiat segàt,
ma no ‘ndd’inpotàt nudda, su chi boliat fiat sa
candela, i aici mancai cun manu tremi tremi fiat arrenesciu a dd’allui.
Faendu luxi a su corpus si fiat accatàu chi is ammancias de
colori viola fiant crescias e in mesu a forza de scraffi ddi bessiat
sanguini, ma no ‘nc’hiat penzau meda a longu, pigàt
s’ampudda de su parastaggiu , hiat accabau su binu mesu spuntu
chi fiat abbarrau aintru, e prus stontonau s’inci fiat ghettau
in su sterridroxu pigau de su sonnu, scarescendi s’arrogu de
sa candela alluta. Girendisì, fiat stetiu unu corpu ‘e
brazzu chi ‘nc’hiat furriau sa candela, i aici fiat partiu
su fogu chi in pagu ora hiat abbruxau s’aposentu e totu su chi
ddoi fiat aintru. Su serbidori mischinu, a nai sa beridadi fiat curtu
cun scovas e pagu aqua, candu si fiat accatau de su fogu, ma po Juan
no ‘nci fiat stetiu nudda de fai, issu no respiràt prus
i accanta dd’ hiant agattau s’arrogu de sa candela niedda
chi si fiat postu in bucciacca sa dì de sa scuminiga bessendi
de cresia.
Custu fiat bastau a sa genti chi tostorruda no s’indi boliat
andai de Simieri, pustis s’accabu de Juan, timendi chi sa morti
niedda fessit giai spraxia in totu sa bidda, in pagu tempus totus
si fuiant abbandonendi domus e cantu teniant de no si podi portai
avattu.
I aici Simieri fiat diventàt sempiri prus niedda, poita sa
genti andendisindi poniat fogu a dogna cosa, cun sa spera de bocciri
e de ‘sperdiri po sempiri sa morti niedda.
Andànt conc’a mari in circa de unu logu mellus aundi
podi bivi, po scaresci sa carestia e is disgrazias chi issa hiat portau
e chi hiant biviu in cussu logu, ma pruschettotu ‘oliant scaresciri
po sempiri sa fura de sa cresia de Is Angelus e sa scuminiga maggiori
chi po totus fiat stetia sa ruina manna de Simieri.
Ceraxus su quattro
de treulas 09
Sa pesti niedda
donada a chini po scarognia dda tenit, dolori mannu e ammancias nieddas
(bubbonis) in su zugu, in is piegas delicata accanta de sa natura
e asutta de is brazzus.
Su maladiu ponit sa conca a parti de agoa e stirat sia brazzus che
cambas accirdinendisì comenti chi bolessit segai custas partis
de su corpus po si liberai de su dolori. Totu is partis umidas de
su corpus comenti a sa salia, su picciacciu (urina) e is cagallonis,
impari cun s’alidu de sa bucca e po finas su sudori donant unu
fragu aici leggiu(pestiferu) chi nemus arrenescit a abbarrai accanta
a su maladiu, ne dottori e ne parentis o chi sisiat, fina a candu
is ammancias (bubbonis) scoppiendisì faint bessiri arriu unu
succi nieddu e fragusu chi poni fini a s’esistenzia de sa persona
maladia.
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