Finidu 'e chenare, Pedru
si nde pesat dae banca già cun su zigarru a mossu e cumpidendesi
in busciaca in chirca de unu lominu. Aberit sa gianna 'e carrela e
si setzidi in su giannile in chirca 'e friscura e de unu mamentu 'e
paghe poi de una die intrea passada in campagna.
Sa campagna da ue resesit a nd’ogare su netzessariu pro campare,
a boltas agiuendesi cun carchi zoronada cando lu giamana a bogare
oltiju, a messare, a pesare muru e fintzas carrulende a poltadigu
tra una idda e s’atera o tra sas biddas e sa tzitade.
A Totoia, sa muzere, e a sas duas fizas, Filumena e Teresa, non est
mai mancadu nudda, e como chi Filumena est cojuada cun unu bravu giovanu,
unu mastru 'e iscola chi s’at fatu sa domo in Biddanoa, a lis
faghere cumpagnia b’est solu Teresa, sa minore.
Pedru, fumende e abaidendesi s’aera, ue pagas nues sun covochende
sa luna, est pensende propriu a sas fizas, unu pagu dispiaghidu chi
Filumena non epat ancora tentu fizos e chi Teresa non mustret s’intentzione
de si seberare un’amoradu, mancari non manchene sos giovanos
chi unu fatu e s’ateru proana a la dimandare.
“Bah!, est giovana, non tenet mancu degheot’annos…”,
pensat Pedru, “B’at tempus, cun Deus ana a bennere sos
fizos de Filumena e Teresa, cando enit s’ora s’at a cojuare
issa puru cun unu bravu piseddu”.
Intantu, intro 'e domo, mama e fiza finidu de isparitzare sa banca,
comintzana a faghere s’istelzu, una samunende e ilgiuchende,
s’atera asciutende e poninde a un’ala sos pagos piatos,
padeddas e saltainas. Ambas duas mudas, sa mama ogni tantu abaidendesi
sa fiza primu in cara e poi, isconchinende, abasciende sos ojos in
chirca 'e cumprender pro cantu tempus ancora poden remunire su fatu
chi sa pisedda est raida, oramai in chimbe meses cumpridos.
Serrada sa gianna 'e coghina, Totoia faghet unu tzinnu a sa fiza e
umpare 'essini a s’ortu dae sa gianna 'e segus lassada aberta
pro faghere unu pagu 'e currentina.
“Fiza mia…”, comintzada a narrer Totoia, “Si
sind’abizat babbu tou bochidi a tie e a mie e issu etotu nd’ada
a morrer de su dispiaghere e pro sa 'irgonza”.
Teresa, chentza poder faeddare, isetende sas lagrimas oramai prontas
a falare, faghet de conca e si sezidi subra unu lamone, su chi ogni
sero impreat pro abbare s’ortu.
Cun sos cuidos subra sos benujos e sa cara remunida in sas manos arrumbadas
a pare, comintzada a pianghere, muda, chentza li essire mancu unu
tunciu.
Sa mama, issa puru cun su coro e sa mente in abolotu li narada: “Fia
pensende una cosa:…”, si cagliada unu mamentu e poi sighit
a narrer: “ Tue ischis chi sorre tua no est ancora resessida
a tenner fizos, oramai sun bator annos e nd’est peldinde s’isperantzia,
l’ischit solu Deu cantu nde sun sufrinde, issa cun su maridu…”.
Teresa, cun sos ojos ancora pienos de piantu, altziat sa conca pro
abaidare sa mama, chi sighit ispieghende a sa pisedda su ch’at
in mente: “Dao a ischire a babbu tou chi Filumena, sorre tua,
est raida e at bisonzu chi tue istes unu pagu tempus cun issa pro
l’agiuare, cando naschet su pitzinnu, issos lu denuntziana comente
chi siat s’ issoro e tue ti nde torras a domo ischinde chi fizu
tou este in manos seguras e lu podes bier cando cheres, poi cun su
tempus s’at a bidere”.
Teresa, sempre chentza narrer mesa peraula, faghet de emmo cun sa
conca, si nde pesat e lestra lestra torrada a intro 'e domo e in s’aposenteddu
sou, si etat subra su letu e sighit a pianghere, si puru cunvinta
chi su dissignu fatu dae sa mama siat sa mezus cosa 'e faghere.
Totoia intantu, essida issa puru a carrela, si setzidi a costazos
de su maridu e a boghe bascia, cominzare a contare sa faula chi, segundu
issa, aiat devidu acontzare ogni cosa.
Pedru, intendinde chi fit pro diventare nonnu, si pesat reu cun su
zigarru a mossu e passendesi sas manos in petorras e trobojende unu
pagu sas peraulas pro sa cuntentesa, narat: “Bene, bene …
si, est mezus chi Teresa andet a bistare cun Filumena… narabilu
chi andet crasa etotu…no tia cherrere chi ... bene, bene”.
E gai nende intrada a domo, eretu a sa banca, ue b’est ancora
s’ampulla 'e su inu, “Custa cheret bufada”, pensat.
Totoia, issa puru cuntenta, si puru in atera manera, intrat a u’est
sa fiza pro li dare a ischire sa ‘novidade’ e pro l’agiuare
a preparare sa buscia cun sa cosa 'e si giughere.
“Mancu male chi nd’aia già faeddadu cun Filumena
e non solu de essere de acoldu, ma non bidet s’ora de aer in
domo sa sorre … cun su pitzinnu”, pensat Totoia.
Su manzanu, comente faghet die, sun già prontas, falana a piata
e comente arrivit sa corriera sun sas primas a bi pigare e a si setzere,
prontas a paltire, totas duas abaidende adenanti e mudas che trotza.
Su sero, prima 'e s’iscurigada, Totoia est già recuida,
e intrende in domo agatada a Pedru, unu pagu allegritu e cun sun su
fiascu ancora in banca.
Comente la idet, cun sos ojos lughidos pro sa cuntentesa e pro su
inu, preguntat: “Ebbè ?”.
Totoia, chentza mancu si frimmare, intrende in camera 'e letu pro
s’istramunare rispondet: “Bene, totu 'ene, Filumena est
propriu cuntenta de aer Teresa in domo, ambas duas non biden s’ora
chi nascat su pitzinnu”.
Pedru, illonghende sa manu a su fiascu rispondet: “Totò…si
est pro cussu, deo puru non bido s’ora de cantare su duru-duru
a unu nebodedu subra sos benujos”.
S’incras manzanu, Pedru, imbastadu s’ainu s’avviada
in s’oturinu chi andada a campagna, saludende totu sos chi intopat
in caminu, paret un’ateru, paret sa cuntentesa fata a pessone,
a zigarru a mossu cun su sorrisu in laras e sa cicia posta a s’imbesse.
Fintzas s’ainu si mustrat de bonumore trotende lestru in su
caminu.
Arrivadu a sa giaga de su cunzadu, Pedru aberit e nde falat s’imbastu,
poninendelu in terra a s’ala 'e intro, dae busciaca nd’ogat
unu cantu e fune e comente si fidi ingruscende pro trobeire s’ainu,
che chie eperat retzidu unu colpu e fuste, si frimmat de botu lassendesi
falare setzidu in terra, istinghinde forte sa trobea cun sas manos.
“Chimbe meses…”, pensat Pedru, “M’at
nadu chi Filumena est in chimbe meses, comente est possibile chi issa,
sa mama, l’epat ischidu solu deris, ca gai m’at nadu,
cando issa est già tres meses isferritende faghinde corredinos
e nende chi est pro sa fiza de comare Maria. Inoghe sos contos non
torrana”.
Pedru si nde pesat dae terra e che torrat sa trobea a busciaca, poi
etat su batile subra s’ainu e postu s’imbastu passat sa
latranga e istringhet sa chingia. Postu su murrale, si leat s’ainu
a trazu e s’aviada a conca a bidda, sa cicia falada in ojos.
In caminu Pedru comintzada a cumprendere sos imboligos chi mama e
fizas an postu in essere pro chi issu eperat cretidu su chi cheriana
issas.
“…e nachi fin bonas…ma già m’intrana
in ungias”. Gai minetende e chentza aer ancora cumpresu si fidi
arrabiadu pro su su fatu o pro sa faula, arrividi a bidda e passende
dae s’ala 'e segus, poi de aer sistemadu s’ainu, intrat
in domo.
Sa zente passende in carrela intendinde sas boghes de sa briga tra
maridu e muzere, si frimmat unu mamentu poi sighit a caminare movinde
sa conca e abaidendesi unu cun s’ateru comente a narrer: “
E fidi a oe a l’ischire ?”.
Una fatu 'e s’atera passan sas dies, unu mese, duos.
Pedru, chi oramai nd’at fatu una maladia, bessit solu pro andare
in campagna, ch’istupat lestru lestru su manzanu chito primu
'e fagher die e torrat su sero a taldu a s’iscurigada, abaidendesi
in giru che unu ladru, timinde chi calicunu lu idat e lu frimmet in
chirca 'e “novidades”.
Totoia, chi ogni pegas dies andada a visitare sas fizas non ischis
pius ite narrer, at proadu a faeddare cun su maridu, a li fagher a
cumprendere chi oramai est capitadu e chi deven atzetare sa sorte
gai comente est bennida.
Ma Pedru non nde cheret s’intesa, non deviat sutzedere, no a
issos.
Fintzas chi unu sero, pius arrajolidu de su solitu, che cossizadu
dae su dimoniu, narat a sa muzere: “Non che la chelzo pius in
custa domo…narabilu chi non che torret”.
Totoia, issa puru a malu puntu, rispondet: “No !, bidu chi tue
as detzisu gai, andas tue a bi lu narrer”, e girat de palas
torrende a su chi fit faghinde.
“Bi ando si!”, narat Pedru e istrampende sa gianna ch’essidi
a s’ortu ue, oramai abandonadu, si sun salvadas solu sas cannas
fichidas in terra a faghet de sentinella a sas fozas sicas chi su
entu si trazat peri sos sulcos asciutos.
Passan pagas dies e unu manzanu, Pedru chi essit chito, ma non pro
andare a capagna. Apena fora 'e idda, a passu lestru, leat su caminu
culzu e chentza si frimmare unu mamentu , arrividi a Biddanoa.
“Como m’intendene…”, narat Pedru tra se e
se, “Deven’essere totas tres paris, bidu chi issa, Totoia,
mancat dae deris sero… e ite lastima…”.
In caminu, e fintzas como, altzende sa manu pro tzocare sa gianna
'e sa fiza, Pedru si paret in unu sonniu, isetende da unu mamentu
a s’ateru de sind’ischidare e de agatare ogni cosa comente
fit cando in domo sua b’aiat paghe e serenidade.
Ma sa gianna s’aberit, e no est unu sonniu. Chie at abertu est
una femina e Pedru idindela la connoschet subitu, est Cadrina, sa
mastra e partu, chi cando b’at bisonzu benit puru a bidda.
Cadrina, connoschindelu
narat: “Tiu Pedru…sezis bois… bongiorno, intrade”.
Intrat in domo e chentza mancu rispondere a su saludu preguntat: “Inu’
est Teresa ?”, a sa oghe, dae s’aposentu nd’essit
sa fiza, su genneru e sa muzere.
Filumena comente lu idet narat: “Babbu, mancu male chi ses bennidu,
fimis pro ti mandare a giamare puite Teresa at peldidu su pitzinnu
e bistat male, male meda, su dutore fit tota note inoghe, amus giamadu
fintzas su preideru…”.
“Dutore, preideru … ma ite sezis nende …”
, Pedru aberinde sas manos pro si fagher logu, che franghet fiza,
genneru e muzere, e fatos duos passos aberit sa gianna de s’aposentu.
A sa prima non resessit a bider nudda, poi cun sa paga lughe chi intrat
dae sa gianna aberta, pianu a pianu comintzat a distinghere ogni cosa:
una cadrea, s’armoà, su cantaranu, su letu.
Acultziendesi Pedru idet sos pilos isoltos subra su capidale, pilos
longos lughidos, chi paren fintzas tropu pro sa facighedda minuda
de sa pisedda, ue so ojos iscuros, profundos sempre pienos de sa lughe
chi solu su sorrisu de unu coro innotzente podet dare, como paren
istudados, che brajas consumidas chi perunu entu o alenu podent torrare
a bida.
Puru su letu paret tropu mannu e su biancore de su bratzu, ue da una
ampulla posta in altu a butiu a butui falat sa meighina, si cunfundet
cun su biancu de sos lentolos.
“Teresa…”, giamat Pedru, pianu, guasi timinde de
l’assuconare.
A sa oghe connota, Teresa movinde apena sa conca e cun una oghighedda
lena lena, cun sas laras asciutas e isperradas dae sa frebba resessit
a narrere: “Babbu…”.
Pedru, chi finalmente at cumpresu, s’imbenujada acultzu a su
letu, intendindesi in s’ischina una lama frita 'e resolza chi
una manu pius frita ancora l’est infelchinde in su coro.
“Fiza mia, ello comente…”, comintzat a narrer Pedru,
lende in sas manos suas, mannas e agalladas, sa manu delicada e frita
de sa fiza, ma si gagliat subitu, bidinde sas lagrimas chi, misciendesi
cun su suore, a una a una comintzana a falare ifundinde su cabidale.
“Non piangas fiza mia”, narat Pedru, “Babbu est
inoghe…non piangas”.
“Babbu…”, torrat a narrer Teresa, serrende sos ojos
aundados de lagrimas e astringhinde pro s’ultima olta cussas
manos foltes chi mai l’an chilcada pro unu carignu.
(Romana “SS”)
su 18 de cabidanni 2006. |