Su
cunzau de tziu Predu fit innedda dae sa bidda, postu ind’una
badde in mesu ‘e sos montes, una cussoria gurgulliosa chi falabat
a su ribu.
In cuche a laccana sa binza e pacu sutta s’ortu. B’aiat
cada grassia ‘e Deus , dae sa lattuca a su sellere, iscras de
predusimula, frinucu, achipudda, carradeddos e predinzanu . Sas fragulas.
Minore
de carena, ocros che su piche, nigheddos che a sos pilos. Forte che
mulu, e una bucca prena ‘e dentes biancos che su nibe, fit un’omine
alligru e lu intendias ispissu ridende.
Forzis non l’abamus mai bidu tristu. Che l’intendias dae
largu ca fit semper a isturridos. Neche de su pilu ‘e su cabaddu
chi non bajulabat.
Pro
c’arribbare a sa dommo, c’anziabat in sos guruttos, incassaos
in mesu de anticos muros a siccu, belle ‘e cuzzicaos dae su
tempus chin rubos de mura e prantas de ficu. Su dominariu aiat indainnantis
unu pinu, prantau in atteros tempos dae su babbu.
Dae
cuche bidiat tottu su terrinu, in zosso, s’isterria ‘e
sa binza, in mesu, in sos coladorios, prantas de cariasa e de ficu
e carchi melachidonza. Postos in s’oru ‘e su ribu, fundos
de mela ‘e Santu Jubanne.
A
s’attera ala ‘e su ribu, in ube s’istiu si podiat
impoiare in s’abba frisca e cristallina, si pesabata unu patriarca
anticu, un arbore de nuche chi ammentabat unu zigante.
Sutta ‘ sa dommo s’olibariu e, tantu arta, chi pariat
unu buscu, sa ficu murisca. Ispartinadas a faghinu prantas de mendula
e barracocco.
In
palas de sa dommo, sa cunillera e su puddariu.
Jubanna, un’ebba bezzedda e Innassiu, una poleddeddu dae su
mantu murinu, chin issos una duzina ‘e canes.
Sos
annos fin colaos pro tottus, finzas pro tziu Predu, e che li battian
su contu, non resissiat prus a dare cara a tottu sos animales, ne
a sas prantas.
Li pranghiat su coro, chie mai podiat tentare sas bestiolas? Chie
che lis podiat battire a manicare cando issu non bi fit istau prusu,
e chie aiat pottiu faveddare chin sas corrancas e sas turulias chi,
e fit de non credere, li manicaban dae sas manos paris chin carchi
janna e muru e su grassimile?
E
Bobore, unu sirbone anticu, sinzau dae una ferta chi li rucrabat s’ocru
fachendelu importante, mannu, chin duas zannas chi parian ispadas,
chin chie s’aiat fattu sos ziros iffattu ‘e sa binza sichindelu
comente unu catteddu?
S’anneu
che lu cussumiat. Aiat pediu a carchi binzaresu a laccana, esseret
dimandau de calicunu de bonu coro.
Issu, chi no aiat parentes, l’aiat nau, lassabat tottu, binza
e terrinos a chie si los colliat.
Ma sa sorte fit arribbada chene abertere, piccandesicche tziu Predu
prima ch’esseret fattu su e fachere e chi esseret acconzu sas
cosas.
Cussa
die, una die fritta de iberru, fit sa die de Nadale, tottus sos animales,
aian intesu in s’aghera carchi cosa, a sa muda, abbellu abbellu
si fin accurziaos a sa dommo. Pompiaban sa janna, cussa chi s’apperiat
cada manzanu e chi commo non bi si fit istada aperta prus, pro sempere.
Sos canes, comente a facher s’urtimu saludu, si fin postos a
urulare.
Fin suprios sos forestales, ca li fit passiu istranu chi sas bestias
esseren bochinau lamentosos, goi, tottu sa die.
Intraos a sa dommo, aian azzappau s’omine galu in lettu, mortu,
ma chind’unu surrisu supra de sas labras.
Che l’aian piccau, e prus de unu de issos, fit prontu a zurare
chi sos animales aian sos ocros luchidos.
Sas dies imbenientes, su prus de sos canes azzappaban mere, e gai
e tottu cunillos e puddas, pustis de carchi chida nd’abbarrabat
pezzi unu, su reberde.
Semper a contu suo, non chircabat nemmos ma non bi si cheriat chircau,
nigheddu che su trumentu, tziu Predu l’aiat battizzau “Dimoniu”,
sarbau
tirandechelu
dae sas manos de unu mere malu e violentu. Dimoniu, chi l’aiat
cumpresu, si fit attaccau a tziu Predu, chi mancu s’umbra gai.
Chin issu, in su cunzau bodiu, pezzi Jubanna, s’eba e Innassiu,
su poleddu.
Non bi los aian cherfios, mannos de carena e bezzos de edade, troppu
dinare bi cheriat a los mantenner.
Sa comuna nabat chi si podiat isettare de azzappare unu mere, tottu
a su prus una chida, si nono che benian battios a su masellu e su
cane mortu ca fit periculosu.
Ma nemmos si fit presentau, pezzi una femina chi si nabat Grassia,
si l’aiat piccada a coro e chircabat sa manera de los sarbare.
Non
lu poniat chin Deus chi los esseren mortos, gai, chene piedade, issa,
chi dabat cara no esseret pistau mancu una furmica.
Una chi remuniat a dommo sua cale si siat gattu o cane esseren abbandonau
in caminu.
Ma non bi si fit arresa, piccada sa macchina moghiat a su cunzau,
sos animales fin torraos pedde e ossos, belle e mortos de sa gana.
La pompiaban chin sos ocros maduros e disisperaos de s’assustru.
Chin issa fit arribbau unu camion, de cuddos chin su frigoriferu.
Craru su chi deppian fachere.
Intraos
a su terrinu, falaban unu chind’una pistola de cuddas chi isparaban
irgarrigas de currente, s’atteru chin una ispezie de fuste longu
de cussos pro tenner sos canes. Issa chircande de los firmare fit
rutta a terra e sos omines aian tentu su cane, ma cuddu grussu e potente
non nde cheriat s’intesa, istrazzande tottu.
A bucca aperta non credian a su chi fin biende, sos animales si bortaban
contra a issos. Bobore, su sirbone, chin battos zaffos de zannas lis
aiat crepau totu sas rodas e unu bolu de corrancas dandeli a supra,
non lis permittian mancu de irlebiare sa conca.
In su mentras sa janna ‘e muru si poniat a secare tottu sos
filos de sa currente de su camion e sa Turulia, rizivias sas craes
dae su grassimile, pesabat in bolu e che las imbolabat innedda.
Pustis de oras, Dimoniu los aiat iscappaos.
A sa fine però, in carchi manera tottu si fit acconzu
Jubanna e Innassiu los aian collios paris chin Dimoniu ind’una
dommo de campagna ube traballaban chin sos pizzinnos maladios, Bobore
sii che fit torrau liberu in sos buscos.
Cuddos de su camion, galu oje non resessian a cumprendere su chi fit
suzzessu, e deo, pustis de annos fippo torrau a su cunzau.
Sa
binza non bi fit prus e mancu s’ortu, su puddariu e sa cunillera
dirruttos, goi e tottu su dominariu, tottu mudau. Astringhiat su coro.
Mi s’accurziabat un’omine, pustis de m’aer saludau
mi dimandabat itte fippo zirande, e cando mi bidiat chi iscampiabo
sa conca in su dominariu mi nabat.
<<L’ischit? si nat chi inoche sa notte ‘e nadale
de annos colaos azzicu prima de mesunotte, s’intendan e galu
s’intenden, sorrocros de sirbone, boches de cabaddos, poleddos,
corrancas e turulias>>
<<s’anzelu ‘e sa guardia!!!>>
<<deppet ischire sa cosa prus istrana est chi si ch’intendiat
finzas atteru, comente…comente...>>
<<comente…un’isturridu?>>
<<e eh, un’isturridu, ma bois, comente l’ischies?>>
<<appo inzertau, pezzi fortuna, adiosu..>>
<<…in bon’ora>> ,
Dande borta pro ghirare mi zirabo a su cunzau, non b’aiat prus
nudda de tando, nudda. Mi torrabat a conca tziu Predu, e sa cussorja,
innedda dae sa bidda, ind’una badde in mesu ‘e sos montes,
birde, chi falabat finzas a su ribu.
Torrabo a biere sa binza e sas binnennas, caras irmenticadas, e s’ortu
chin sa lattuca, sellere, iscras de predusimula, frinucu, achipudda,
carradeddos e predinzanu …..
Ma si dabo cara e m’istabo a sa muda, su bentu che battiat s’aghera
de un’atteru tempus, a misturu appeddos de canes, annicradas
de cabaddos e orrios de poleddos e sas boches de corrancas e turulias…
E
galu arribaban sonos anticos, nde benian finzas dae sos guruttos,
dae ube anziabat issu, che los intendia craros, non fin orrios né
appeddos, nemmancu annicradas, no, no, ma itte fin? Curiosu, a mimme
ammentaban, ammentaban……ammentaban, isturridos.
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