Fin sas undichi de note
cando at sonadu su telefono. Fit un'infermieri de su repartu de rianimazione.
"Benzat!" at nadu "Babbu bostru si ch'est andande."
Antoni l'aiat notadu sa die innantis. Su babbu juchiat sos ocros imbelados,
chene luche, guasi biancos e sa buca semper aberta inue sa limba si
fit zirande a nodu e sa lavra de suta li cucuzaiat sas binghias. Fin
sos matessi sinnos chi sa morte aiat postu in sa cara de tziu Alfonsu
e de sa muzere, mamai Michela, mortos unu in fatu a s'atera, furados
a sa vida in pacas dies, a mustrare chi sa morte, cando covecat suta
sas estes suas, mudat peri sos mermos chi si renden a issa che sordados
binchidos.
"Babbu est morende..." at nadu a sa muzere.
Bi l'at nadu chene peruna merafiza, calmu, comente cando at rispostu
a sa telefonada. Fit chene remediu su destinu de tziu Frantziscu e
nemos podiat mudare su tempus.
"Tando depimus partire deretos." at rispostu Anzeledda.
"Facheche corcare sos pitzinnos," at azuntu Antoni "
e telefona a sorre tua chi benzat a los tentare."
Intantu su randine iscudiat a sos bidros e tzocaiat che fusiladas
a iscarmentu. In s'istradone desertu sos ulumos s'ancrucaian a su
bentu e s'iscuru cuaiat sas umbras. Su bentu baroniesu sulaiat che
disisperadu. Una note de ''traconarza'' chi astrat sas funtanas e
assutat sa terra finu a si facher a impredadu, tosta che rocca. In
ateros tempos aian pensadu chi b'aiat mortu un'anima mala, ma tziu
Frantziscu de malu aiat fatu, fortzis, carchi pensamentu. Isse fit
unu massaju chi istimaiat sa terra che sas intragnas de sa muzere.
Non nd'at apidu mai tempus pro facher male. In zoventura s'aradu,
sa tzappa, su piccu, sa matza che l'an catzadu cada pensamentu rebestu,
cada mala intessione chi fachet nidu in cad'omine chi naschit e chi
apeicat sa terra, pro ch'istratzare a issa sos frutos de sa vida.
In sa corte de s'ospidale, sa ''traconarza'' s'est fata zelu... Isfoetaiat
che issentida sas pacas piantas e fachiat tzocare che tamburinu betzu
una janna male serrada. Tziu Frantziscu fit imbolicadu nudu in d'unu
lentolu biancu cun macras betzas de samben. L'an isterridu, ja resu,
in su sedile de secus de sa vetura de Lelle, su gheneru. Pariat una
mumia antica, ma fit galu tepiu. Su samben li curriat galu in sas
benas betzas. A pustis de mes'ora, cando che l'an faladu, pesaiat
che tronu. In sa cochina frita de su bichinadu anticu, inue sa vida
sua at fatu s'arcu de chelu, su letu de morte fit ja prontu, pes a
janna. Su corpus nudu mustraiat galu, a crepu de sa morte, sos sinnos
de sa fortza chi aiat in zoventura, alimantada dae su triballu e dae
su suore. Como fit cue, chene vida. No intendiat prus su fritu che
sos parentes chi in sa cochina s'aian fatu su focu pro lu tentare,
note note ischidos. Sa lampadina mandaiat una luche groga, debile,
supra sa ziminera e sos seratos e chiliros consumidos, apicados che
ferramenta pretziosa, abarraian a s'iscuru, ismenticados. Tziu Bachis,
chi pariat, como a sa betzesa, su zemellu de su mortu, pipaiat una
in fatu a s'atera alfas pudessias e in cussu mudimene suo sos pensamentos
currian a sas cosas fatas cun su frade, in pitzinnia e a mannos. Semper
paris. Isse a cunziminare e tziu Frantziscu a traballare, a sa muda,
cun passentzia, che ainu domadu. Tziu Frantziscu fachiat oricras de
mercante cando tzia Nannaria murrunzaiat pro sa mandronia de su connadu.
A tziu Bachis l'est semper piachidu pacu a traballare, ma fit su preferidu
de mannai Tilipa chi l'aiat postu totu sos bissios de custu mundu.
"Como at a esser paris a sos biados bostros, in su chelu."
at nadu, secande su mudimine de sa cochina, cun s'intentu de dare
consolu a sos parentes, Rosaria Murru, sa bichina relizonosa chi si
prestaiat a cada mortoriu.
Tando sas operas de tziu Frantziscu las an ammentadas a boche arta,
in sa cochina astrada dae sa morte e abanzada dae su bentu ierrile.
Tzia Nannaria, cun s'issallu nieddu ghetadu in conca, no ispricaiat
paraula. Sa mente sua fit firma che sas lacrimas sicas. Li beniat,
a fadica, a sa memoria, che in d'un'issena de tzinema mudu, sos urtimos
meses de vida paris cun tziu Frantziscu. Urtimamente fachiat fainas
de feduliu: si che manicaiat su tucaru a cua, isse chi no assazaiat
durches; si poniat a cantare in letu e si faeddaiat a sa sola cando
falaiat a s'ortu a si tzapitare sa chipidda e s'azu. Antoni, abaidande
su tziu pipande che turcu, at pensadu a cantas dies alligras aiat
coladu in custa domo minore chi tando, in pitzinnia, li pariat unu
palatu. Tando tziu Frantziscu fit zovanu e forte. A s'ismurinada,
cando recordiat infustu o sueradu a secundu s'istajone, si seiat su
fizu in coa e li cantaiat tantos aduru duru. Antoni si los ammentaiat
galu e los cantaiat isse puru a sos fizos, cara a focu.
Aduru duru duru duru
Deus ti lompat a orzu maduru...
Aduru duru duru sia
sas campanas de cresìa...
Aduru duru duru sana
sas pischeddas a Ottana...
In s'istiu, faladu sole,
che lu seiat a gropa a unu de sos boes, masedos che anzones, e andaiat
a s'abadorzu inue sa lanedda de aba pariat tallaranu birde chi foichinaiat
a cada gropu ingordu de su jù.
Canta vida e bella zoventura b'aiat tando in su bichinadu, como desertu
che campusantu abandonadu. Unu bichinadu isperdidu, peus chi b'esseret
colada sa pesta.
Pascale, tzia Predutza, tziu Predu, tzia Peppe, tzia Luizina, Pascualinu,
tziu Nanni: totu mortos dae tempus. E a mustrare chi sa vida est un'iscomissa
e chi sa morte est tzeca, bi fin galu vios tziu Matiu cun sos pes
mutzos dae sa prima gherra e tzia Peppa, viuda dae mesu seculu. Est
pro cust'isperdissiu chi sos muros, in su bichinadu, parian gai fritos
e su granitu, luchidu dae s'umidura, si fit inchisinadu e prenu de
lanedda de monte. E peri sas noderas paret chi si sian moende a pustis
de millennios chi sos vulcanos che las an bombitadas. Fortzis sun
isetande chi s'urtimu betzu si ch'andet pro che torulare a s'adde
e interrare su chi b'acatan in caminu; pro che cantzellare pro semper
s'istoria de custos omines chi non sun mai esistidos si no in sa memoria
de chie los at istimados.
(3° premiu - Tzittade
de Ottieri 1994) |